Husu

Avoin kirje Venäjälle

Suomi sydämess. Nyt. Aina.

Hyvä naapurimme Venäjä,

olemme ja tulemme aina olemaan toistemme naapureita. On meidän molempien intresseissä olla loukkaamatta toisiamme. Meidän onkin tärkeää ymmärtää, että jotta kansakuntamme voi menestyä ja elää kunniallisesti rauhassa, tulee meidän varmistaa hyvät ja kunnioittavat suhteet naapureihimme.

Meitä on tässä naapuruussuhteessä kuitenkin kaksi osapuolta. Tämä tarkoittaa siis vastuunottoa myös sinulta.

Sinun on kunnioitettava meidän itsenäisyyttämme ja sen mukana tulevaa vapautta päättää omista asioistamme. On tärkeää että sinä ymmärrät, ettei meitä uhkailla tekemään päätöksiä sen perusteella, mikä sinua miellyttää. Meidän tulee tehdä päätöksemme sen mukaan, minkä enemmistö meidän maamme asioista päättävistä tahoista katsoo meitä parhaiten hyödyttäväksi.

Ymmärrämme, että saatat suhtautua varauksella tai suorastaan huolestuneisuudella meneillään oleviin Suomen ja Naton harjoituksiin. Ymmärrämme, että sinäkin haluat tulla kunnioitetuksi, mutta naapuri hyvä, kunnioitus syntyy yhteistyöstä, luottamuksesta ja molemminpuolisista pyrkimyksistä ylläpitää hyvää naapuruussuhdetta.

Tässä väittäisin meidän pitäneen puolemme erinäisissä sanallisissa ja sanattomissa sopimuksissa. Me emme ole käytöksellämme ja ulkopoliittisilla valinnoillamme pyrkineet uhittelemaan, nokittelemaan tai muutenkaan järkyttämään vallitsevaa rauhan olotilaa; omaamme tai muiden. Samaa en menisi sanomaan sinun toimistasi.

Kunnioitus ei synny toisen valtion ilmatilan loukkauksista, piittaamattomuudesta muiden kansojen suvereniteettiä kohtaan tai hajota ja hallitse-mentaliteetin luomisesta ja ylläpitämisestä alueella.

Suomi juhlistaa ensi vuonna itsenäisyytensä ensimmäistä sataa vuotta. Tähän saakka olemme ottaneet teidät toiveineinne ja huolinenne huomioon enemmän, kuin meiltä olisi ollut kohtuullista vaatiakaan. Olemme myötäilleet ja ymmärtäneet. Nyt on kuitenkin jo aika esittää teille vaatimus siitä, että te hyväksytte meidän suvereniteettimme ja sitoudutte omalta osaltanne pitämään huolta toimivan naapuruussuhteen periaatteista.

Vaadimme, että lopetatte ilmatilamme loukkaukset, pelottelustrategianne ja röyhkeän yleenkatseellisuutenne.

Ystävällisin terveisin,

Abdirahim Husu Hussein.

Uussuomalainen.

Ylpeä siitä.

Ja kyllä, valmis puolustamaan kotimaataan – keinolla millä hyvänsä

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

9Suosittele

9 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (51 kommenttia)

Jouni Halonen

Suomi luopui itsenäisyydestään todellisen itsenäistymisen kynnyksellä 1.1.1995. Ei mulla muuta.

Käyttäjän MikaRiik kuva
Mika Riikonen

Suomi ei ole koskaan ollut niin suvereeni valtio kuin mitä se on EU:n jäsenenä ollessaan ollut.

Mikäli Suomi ei kuuluisi Euroopan Unioniin, päätäntävaltamme omiin asioihimme olisi Venäjän painostuksen takia selvästi vähäisempi kuin nyt.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

Tuskin sentään. Eihän Suomi ole kovin itsenäinen ollut koskaan.

pasi majuri

Halosen jutut on aina yhtä hauskoja. Suomi on yhtä itsenäinen kuin Saksa, Ranska, Ruotsi jne. Tai ainakin vähän itsenäisempi kuin Kekkosen ja Paasikiven aikana, hehheh.

On huvittavaa kuunnella vanhojen pierujen valitusta, jolla Suomea yritetään vääntää globaalissa yhteistyötaloudessa väkisin peräpohjolan perimmäiseen nurkkaan odottamaan venäläisten tuloa.

Husulta hyvä kirjoitus.

Jouni Halonen

Suomen itsenäisyysaste EU:ssa on n. 2%, revi siitä. Se voisi olla suurempikin, mutta meidän edustajat vain nyökyttelevät isoisten pöydissä.

Jukka Laine

Sinusta ei ole ongelmallista, että Suomi kutsuu Venäjän viholliset tänne harjoittelemaan sotaa vaikka maallamme on yhteinen raja Venäjän kanssa. Onko se naapurin kunnioitusta, että halutaan liittoutua sotilaallisesti naapuriheimon vihollisen kanssa? Somaliassa varmaan on aina ollut rauha, mutta kuten näemme Georgiasta, Ukrainasta tai vaikka Syyriasta, niin sodan ainekset syntyvät kun aletaan varustautua sotaan.

Suomalaiset ovat olleet osa vanhaa Venäjän maata ja osa meistä haluaa tuhota naapuriheimon ja viedä heidän maat, koska vain siten he kokevat olevansa vapaita. Tämä käy ilmi läpi historian.

Suomella on ollut vuosikymmeniä puolueettomuus linja ja hyvät naapurisuhteet. Kauppa on ollut parasta politiikkaa. Nyt olemme velkaantuneet länteen ja isännän ääni on velkojan ääni. Olemme vaarallisella tiellä.

Käyttäjän abdirahimhussein kuva
Abdirahim HUSU Hussein .

Minusta on tärkeää että Venäjä ymmärtää, ettei meitä uhkailla tekemään päätöksiä sen perusteella, mikä sitä miellyttää. Me tehdään niitä päätöksiä, mitkä meitä hyödyntävät. Tästä kaikesta huolimatta, en KANNATA naton liittymistä. Puoluettomuuslinja tulee pitää. Mutta Venäjä on pakko lopettaa näitä machoilua ja uhittelua.

Jukka Laine

Kuka rakentaa ohjusjärjestelmää Venäjää ja Kiinaa vastaan? Kuka uhkailee pakotteilla ja sanktioilla, jos kaupan käynnin valuuttana ei ole dollari?

Kuka maksatti subprime-kriisin maailmalla ja Suomen BKT romahti, eikä ole vieläkään toivuttu. Kuka luo rahaa markkinoille hallitakseen maailmaa?
Kuka pyrkii tekemään kauppasopimuksia voidakseen säilyttää valtansa.

Mitä enemmän amerikkalaisten kanssa sotilasyhteistyötä tehdään, sen vähemmän naapuriheimo meitä ymmärtää.

Suomi oli mukana tuhoamassa Venäjää alle 100 vuotta sitten. Rakennetaanko luottamusta aseilla vai kanssakäymisellä parhaiten naapuriheimoon.

''Nyt on Suomi saava hyvityksen. Yhdessä Sak­san kanssa se käy taistelua idän demoonien valtaa vastaan. Kommunismi on Venäjältä hävitettävä ja Venäjä jaettava pikkuvaltakuntiin, jotka eivät enää koskaan voi olla vaaraksi länsimaiselle sivistykselle. Suomi voi valita sellaiset rajat kun se haluaa. Kartalla hän kysyi, mitä rajoja haluaisimme, jolloin hänelle osoi­tin Neu­vosto-Karjalan rajan ja Onegan kaupungin Vienan merel­lä lausuen, että Suomen vanhat asutusalueet kul­kivat sanottua rajaa, samaten kuin Kuolan niemimaankin on vanhaa Suomen asustusta. Tähän hän lausui, että Kuolan rikkauksista on Saksan kanssa tehtävä taloudel­linen sopimus. Entä haluaako Suomi Pietarin – johon sanoin, että Pietari tulee aina olemaan Suomelle uhka­na, johon hän: ”Siis se on hävitettävä ja tullaan hävittämään samoin kuin Moskovakin on hävitettävä.

Seija Nylund Vastaus kommenttiin #7

Jaahas, satusetä alkoi taas, mitä sinne Venäjälle tänään kuuluu?

Tässä olisi yksi kotimaisista ongelmista:

If you love Baikal, become a 'people's scientist' to save it from stinking algae

Seija Nylund Vastaus kommenttiin #17

Mitähän Pravdassa taas on lukenut, ei täällä mitään keskuksia ole.

Käyttäjän ManuKorkman kuva
Manu Korkman Vastaus kommenttiin #7

Miten sinulta aina unohtuukaan, että samaisessa kirjeessä kerrottiin, kuinka Molotov aneli Saksalta lupaa vallata Suomi?

Jukka Laine Vastaus kommenttiin #22

Suomi aloitti syyskuussa 1939 nikkelineuvotelut Saksan kanssa. Britannia omisti Petsamon Kalasjoen nikkekaivosten oikeudet ja halusivat Stalin painostavan irti Suomea saksalaisuuntauksesta ( Suomen kysymys). Stalin aloittikin alueneuvottelut Suomen kanssa, mutta Suomella oli taskussa Hitlerin nikkelikortti ja venäläisten machoilulle vain naureskeltiin. Länsivallat olivat julistaneet sodan Saksalle ja sotakauppalakien takia Saksalle oli raaka-aineiden myynti kielletty. Suomi rikkoi kansainvälistä oikeutta. 1920-luvulla Suomi haastoi Venäjän kansainväliseen oikeuteen Suomen aluevaatimusten takia. Hitlerin avulla nähtiin mahdolliseksi laajentaa maamme lebensraumia, elintilaa.

**Syyskuussa 1939 suomalaisten ollessa Berliinissä kauppaneuvotteluissa saksalaiset ottivat Petsamon nikkelin esille. Saksalaiset esittivät toiveen, että Suomi ottaisi kaivosalueen haltuunsa ja luovuttaisi alueen tai myisi tuotannon Saksalle. Saksan tarve oli selvä: se oli aloittanut hyökkäyssodan, mutta sen nikkeliomavaraisuus syksyllä 1939 oli vain 5 prosenttia.[8]**

Käyttäjän ManuKorkman kuva
Manu Korkman Vastaus kommenttiin #23

Meneekö oikein, Venäjä pyysi liitolaiseltaan Saksalta lupaa Suomen valloittamiseen, jotta voisi
estää Suomea myymästä nikkeliä Saksaan?

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen Vastaus kommenttiin #23

"Britannia omisti Petsamon Kalasjoen nikkekaivosten oikeudet ja halusivat Stalin painostavan irti Suomea saksalaisuuntauksesta ( Suomen kysymys)."

Jo tämä virke osoittaa, että Jukka Laine ei ole syntyperäinen suomenkielen käyttäjä.

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

HUSU, kerroppa nyt asiantuntijana mikä voima saa Venäjän pakottamaan lopettamaan uhkailunsa .

Veikko Savolainen Vastaus kommenttiin #28

Husun kannattaisi vastata, että päättäväinen rauhansolidaarisuusverkostojen kansalaisyhteistoiminta, ks. vaikka esmes http://abdirahimhussein.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2...

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto

Valitettavasti Venäjä kunnioittaa vain ja ainoastaan vertaistaan ja suurempaa voimaa, joka on NATO. KUN Ruotsi liittyy NATO:on ennen Suomea, on Suomi silloin erittäin vaarallisessa asemassa, ainoana Pohjoismaana, joka ei ole NATO:ssa ja vielä Venäjän rajanaapuri. Se tilanne on = Venäjän satelliittivaltio.

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto

Venäjälle vihollinen on aina se, joka pyrkii estämään sen elintilan laajentamisen. Mitenkään muuten ei ole uhkaa Venäjää kohtaan. Jukka Laine, naiiviutesi hämmästyttää. Sinun on aivan turha kuvitella, että Venäjä kunnioittaisi pätkääkään pienen liittoutumattoman naapurinsa mielipiteitä. Se ei ole sitä ennenkään tehnyt. Venäjän idea on jatkuva etupiirinsä laajeneminen aina, kun se vaan on mahdollista.

Jos yhtään olet sitä historiaasi lukenut, ilmenee siitä, että NL/Venäjä ajoi 400 000 suomalaista monisatavuotisilta kotiseuduiltaan ja asutti sinne omia kansalaisiaan tilalle. Vertaansa vailla oleva ihmisoikeusrikos. Se ei ole venäläistä maata, vaan rosvottua suomalaista maata. Piste. Puolueeton ei Suomi ole ollut enää pitkään aikaan. Eikä tarvitse ollakaan.

Seija Nylund

Ei Jukka Laine ole naiivi vaan kirjoittelee Venäjältä. Viimeksi eilen että isä Stalin - tosin sitä voi pitää naiiviutena.

Käyttäjän jperttula kuva
Juhani Perttu

Putinin kommentti Husun kirjoitukseen voisi olla suunnilleen samanlainen millä hän on joskus aikaisemmin ojentanut viisastelevaa amerikkalaistoimittajaa, eli: "Kuka sinä luulet olevasi, että voit neuvoa minua ?"

Käyttäjän abdirahimhussein kuva
Abdirahim HUSU Hussein .

Ehkä näin tekkee. Ehkä kutsuu mut kahville ja käydään keskustelua tästä. ;-)

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Husu,

Venäjällä juovat tsaikkaa, teetä.

Maassa maan tavalla.

P.S. Venäjäksi käännettynä tämä kirjeesi olisi tavoittanut paremmin kaikki 144 miljoonaa venäläistä.

Käyttäjän jperttula kuva
Juhani Perttu

Kuvissa Putin keskustelee useammin tee- kuin kahvikuppi kädessä, mutta toisin kuin edeltäjänsä hän on harvoin vodkalasin ääressä.

pasi majuri

Osoitat melkoista typeryyttä lausumallasi.

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin

Miksi ei ole tasapuolisuutta näissä ilmatilaloukkauksissa ja tuomita kaikkien valtioiden sotilaskoneiden ilmatilaloukkauksia kovin sanoin, kun tutkimustulokset ovat valmistuneet? Ei tietenkään, koska tasapuolisuus ei oikein toimi poliittisen vastakkainasettelun ja viholliskuvien ylläpitämisessä. Tämä blogikirjoitus on jälleen yksi esimerkki vastenmielisestä kaksinaismoralismista.

2016 kahta SU 27-hävittäjää epäillään loukanneen ilmatilaa Porvoon eteläpuolella. Rajavartiolaitos tutkii epäiltyä alueloukkausta. Onko nyt jo tuomittu etukäteen ennen Rajavartiolaitoksen tutkimuksen tuloksia? Onneksi Hussein ei sentään täällä Suomessa voi toteuttaa noin vain oikeuskäsitystään.

2015 kaksi Yhdysvaltojen C-17 sotilaskuljetuskonetta teki ilmatilaloukkauksen Ahvenanmaan alueella. Kymmenen vuoden aikana Suomessa tapahtuneesta 30 ilmatilaloukkauksesta venäläinen lentokone on tehnyt 15. Yhdysvaltojen lentokone on tehnyt 6 ja ruotsalainen lentokone 6. Muut ovat tehneet niistä 9.

YLE: "Suomen ilmatilaa on loukattu 30 kertaa kymmenessä vuodessa"

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin

Jos Venäjä, Kiina, tai Pohjois-Korea ajetaan oikein ahtaalle, niin joku näistä kykenee lamauttamaan kaikki avaruudessa toimivat satelliitit, esimerkiksi GPS-järjestelmän. Siihen loppuisi sellaisten ohjusten toiminta, jotka käyttävät GPS:ää ja lentokoneet joutuisivat sen jälkeen palaamaan vanhanaikaiseen navigointitapaan.

Modernin teknologian haavoittuvuus luo uudenlaisen tilanteen, kun valtioiden sotilaallinen uhka kärjistyy. Maan yläpuolella korkeusalueilla, joissa satelliitit ovat ongelmaksi on jo muodostunut avaruusromun määrä ja käynnissä on ketjureaktio, josta USA:ssa ollaan huolestuneita. Romu hajoaa törmätessää muihin romun kappaleisiin ja jos romua on liikaa niin maan ympäröi tasainen pieni romuhiukkasten kerros, joka on vaarallinen satelliiteille. USA arvostelee Pohjois-Koreaa avaruusromun määrän lisäämisestä. Olisi kuulema romu lisääntynyt ohjuskokeiden vuoksi.

Tämä näin esimerkkinä yllättävistä seurauksista, kun valtioita ajetaan ahtaalle.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Mulla on ihan pikkusen sellainen olo, että taitaa jäädä niin sanotusti oman profiilin nostoksi tämä avaus. :)

Ei siinä mitään pahaa ole, kaikki keinot kannattaa poliitikon käyttää.

Putinin ja Venjän kanssa tällä nyt ei ole mitään tekemistä, mutta niinkuin sanoin hyvää markkinointia sisäpoliittisesti.

Jouni Halonen

Husun lainelauta viillettää ns. mediahypen aallonharjalla.

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Onneksi HUSU näyttää selvinneen vähin fyysisin vaurioin, kun tuli Iltalehden uutisenmukaan pahoindellyksi pesäpallomailalla.

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen

Joitain seurauksia havaittavissa, ikävä kyllä.

Reijo Jokela

Mikä on muuten kantasi siihen, että Neuvostoliitto/Venäjä pukkasi sotilasopissa olleet Siad Barren kommunistieliitin porukat Suomeen välittämättä Suomesta yhtään mitään? Eikö nuo olisi pitänyt palauttaa kotiinsa, jossa he voisivat toteuttaa tuota:
"Ja kyllä, valmis puolustamaan kotimaataan – keinolla millä hyvänsä".

Käyttäjän LassiJskelinen kuva
Lassi Jääskeläinen

Juuri näin. Päätäntävaltamme kuuluu itsellemme, ei Venäjälle, vaikka en itsekään Natoa kannata ainakaan nykytilanteessa.

Jukka Laine

Miksi me käytämme päätäntävaltaamme sotilasyhteistyöhön Yhdysvaltojen kanssa Venäjää vastaan? Minkälaisia etuja se antaa Suomelle ja lisääkö Itämerellä uhittelu venäläiskoneille turvallisuuttamme ja vahvistaa aluettamme?

Onko ajatus että Yhdysvaltojen sotilasvoima ja teknologia ovat niin ylivertaisia etteivät uudet amerikkalaisia vastaan kehitetyt venäläisaseet kykene vastaamaan heille vai mikä on ajatuksena?

Käyttäjän MarkkuPerttula kuva
Markku Perttula

Kai se kasaarieliitti uskoo Yhdysvalloissa päihittävänsä Venäjän, Kiinan, Iranin, Pakistanin ja P-korean aseteknoligisesti. :( :(

Veikko Savolainen

" valmis puolustamaan kotimaataan – keinolla millä hyvänsä"

Oikein, Husu! Haluammehan kuitenkin vielä viimeiseen asti yrittää rauhanomaisen keskustelun ja kansalaistoiminnan väkivallattomia menettelytapoja ja vaikuttamiskeinoja. Voisitko harkita osallistumista alla esiteltyyn tempaukseen tällä viikolla joko tai sekä että virtuaalisesti tai kadulle jalkautuen? Annetaan Rauhalle tilaisuus! Let's Give Peace a Chance! Druzhba i Mir !

Itämeri Rauhanmeri -kampanja jatkuu 9.-14.10.2016: Meillä on suuntima!
> http://rescordis.puheenvuoro.uusisuomi.fi/224131-i...

pasi majuri

Husu edustaa sellaista suomalaisuutta, josta tämänkin palstan venäjäystävät voivat vain uneksia. Kun ottaa pään venäjäahterista, maailma näyttää paljon paremmalta.

Jouni Halonen

Ja kun NATO-trolli tulee luolastaan, niin maailma näyttäytyy hänelle avarammalta ja moninaisemmalta.

Veikko Savolainen

Mutta: Voisiko 1970-luvun rauhantyöaktivismi elpyä entiseen asemaansa?

Käyttäjän raunohyvarinen kuva
Rauno Hyvärinen

Kauniisti kirjoitettu blogikirjoitus. Mutta Suomen pitää liittyä Natoon mahdollisimman pian. Hyvät ja kauniit aikeet eivät riitä. On tunnistettava, että naapuri on palannut 1930-luvulle.

Pekka Näränen

Hyvä kirjoitus Husulta. Näyttää monella uussuomalaisella olevan enemmän isänmaallisuutta kuin noilla venäjämielisillä!

Jouni Halonen

Lännenmiehellä ei isänmaata edes ole, kuten ei ole heinäsirkoillakaan, koko maapallo on heidän ruokapöytäänsä. Osalta suomalaisista on reiluus ja kohtuus hävinnyt sielustansa.

Pekka Näränen

Venäjämielisten isänmaa on siirtynyt muutaman sata kilometriä itään.

Käyttäjän MattiNevalainen1 kuva
Matti Nevalainen

Fasismi ja sosialidemokratia. Sosialidemokraatit eivät koskaan vasustaneet natsien nousua natsi-Saksassa. Sosiaalidemokraatit kuvittelivat valtansa kasvavan kun heidän ns. kilpailijoitaan kommunisteja tapettiin keskitysleireissä. Husu kuvittelee valtansa kasvavan kun fasistit kirjoittavat hänen puolestaan muka sosiaalidemokratian nimissä rauhallisista ystävyyssuhteista vaikka samaan aikaan naama irveessä tuodaan maahan Venäjälle vihamielisiä joukkoja. Tietoja ilmatilan loukkauksista (puolueettomista lähteistä) ei enää julkaista mutta yli 90% niistä tuli Naton koneista, joo ja ilman transpondereita, ja 10 % venäläisistä koneista. Viro on Nato maa joten eikö se riitä Husun vaalirahoittajille. Narvasta on paljon lyhyempi matka Pietariin kuin Kotkasta. Eivätkö Naton panssareiden pyörähtelyt Narvassa ole pelottelua (23.2.2015) ? Joo ei suostuta pelkäämään suomalaisten tavoin. Vaadin että Husu lopettaa ylenkatselunsa ja jättää Venäjäsuhteemme suomalaisten ja venäläisten väliseksi asiaksi.

Pekka Näränen

Ihan samanlainen oikeus hänellä on kirjoittaa niistä kuin sinullakin! En oikein osaa enää pitää näitä Venäjän lipun liehuttajia suomalaisina, vaikka samaa kieltä puhummekin. Ovat viidettä kolonnaa.

Käyttäjän JanisPetrus kuva
Juha Hämäläinen

Minua kiinnostaisi minkä sotilasarvon Husu sai käytyään SA-INTin ?

Tämän arvon selvittäminen helpottaisi lukijaa arvottamaan puolustustahtoa, jota herra Husu uhkuu naapurille.

Nina Palomäki

ja mua kiinnostais kovasti Somalian tilanne. Eiks se maa oo ollu vuosikausia muiden maiden taistelukenttänä? Miten sinne saatais rauha?

Käyttäjän JanisPetrus kuva
Juha Hämäläinen

Rauha ei tuo tuloja, jolla maksetaan nämä turhanlätisijät!

Sota on miehistä Bisnestä! Sijoita poikasi!

Tai lähetä kiihkoilijat poikasi sijasta.......

Nina Palomäki Vastaus kommenttiin #53

Jep, sitä se on..

On niin ikävää, että monet pienet maat on tällä hetkellä taistelutanteerana ja aina on mukana joku isompikin maa.

Jos Suomestakin tulee vielä isojen valtioiden taistelutanner, niin sitten voidaan ajatella että lopulta mennään suurpääoman pillin mukaan. :/

Nina Palomäki

Opiskeles vähän tarkemmin historiaa.

Suomi on aina ollut ja tulee aina olemaan suurvaltojen välissä. Jo esim. Suomen sota vuonna 1808 johtui siitä, että Napoleon halusi heikentää Ruotsin suurvalta-asemaa.

Nyt on tilanne se, että Suomen pitää pysyä puolueettomana eikä voi päästää tänne vieraita joukkoja, koska Venäjällä on pelko että Suomen rajan kautta sitä voi uhata.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset