Kauanko maailma on velkaa Israelille?
Viimeisimmät neljää viikkoa ovat olleet minulle ja 1.7 miljardille maailman muslimeille ramadan-kuukausi, joka alkoi 28.6 ja päättyi 28.7. Päivän aikana pitää pyrkiä säästämään energiaa. Paastoaika nimittäin alkaa Suomessa kahdelta aamulla ja kestää aina kello kymmeneen asti illalla. Verensokerit laskevat sen verran, että ainakin itse kiukuttelen tavallista helpommin ja tästä syystä vietän enemmän aikaa kotona. Onneksi minulla on nyt lomaa, joten tämä on mahdollista.
Tämä kesä poikkea muista muutoinkin kuin ramadanin osalta, sillä maailmassa on tapahtunut monta ikävää asiaa, jotka ovat aiheuttaneet huolta ja suuttumusta. Ukrainan tilanne oli muutenkin herkkä eikä Malesialaisen matkustajakoneen alas ampuminen todellakaan helpottanut tilannetta. Meillä eurooppalaisilla pitää nyt löytyä yhteistä tahtoa jotta voimme olla ratkaisemassa tilannetta. Samaan aikaan kun Suomi halua pitää rajasopimukset pois asialistalta, haluavat toiset rangaista Venäjää iskemällä sinne missä se sattuu eniten. Taloussaarto voisi toimia, mutta se tulisi todella kalliiksi myös heikon talouskasvun kanssa painivalle Euroopalle. Sotilaallinen vaihtoehto ei ole koskaan ollut pöydällä eikä todennäköisesti (ja onneksi) tulekaan.
Suomi menetti torstaina Afganistanissa kaksi avustustyöntekijää. Nämä olivat turhia ja vältettäviä kuolemia, sillä haluan uskoa, että Suomi ja suomalaiset on nähty maailmalla pikemminkin rauhantuojina ja -turvaajina kuin sodan ja konfliktin osapuolina. Sanon että kuolemat olivat vältettävissä koska nykyinen Nato intoilu ja rahan perässä juokseminen tulee jatkuvasti esille Suomen kannalta haitallisella tavalla. Se, että Suomen pääministeri haikailee Naton perään, on jo hyvässä tiedossa maailmalla. Se, että suomi esim. ostaa aseita Israelilta on myös tullut esille ja muu maailma alkaa nähdä Suomen puolueellisena maana maailman konflikteissa.
Mitä tulee Israelin ja Palestiinan konfliktiin, tunnetaan Euroopassa vieläkin syyllisyyttä juutalaisille aiheutetusta holokoustista. Suomi on myös osasyyllinen tuohon juutalaisten vainoamiseen, sillä Suomi oli saksan puolella sodassa ja on luovuttanut juutalaisia Saksalaisille. Tuota ennenkin juutalaisia syrjittiin, sorrettiin ja jopa vainottiin vuosisatojen ajan koko Euroopassa. Toisen maailmansodan loputtua ja holokaustin koko kaameuden valjettua haluttiin juutalaisille jollain lailla korvata kärsimyksensä ja näin Iso-Britannia päätti ajaa YK:ssa oman maan luomista juutalaisille. Lopun tarinasta tiedämmekin.
Maailmassa on tapahtunut toisen maailmansodan jälkeen monta kansanmurhaa– indonesiassa Ruandassa, Serbiassa, ja monissa muissa paikoissa. Silti puhutaan edelleen juutalaisille tapahtuneesta vääryyksistä kuin ne jotenkin oikeuttaisivat nykyisen Israelin valtion toimet. Kuinka kauan maailma tulee olemaan velkaa Israelille? Miksi pieni Palestiina maksaa Euroopan virheestä ja kuinka kauan?
Arabiosapuolikin on siellä tehnyt virheitä (ja Hamas paraikaa jatkaa niitä muun muassa raketti-iskuillaan), mutta oletan kansainvälisen yhteisön lopultakin saaneen tarpeekseen tästä liian pitkään jatkuneesta konfliktista. Näin ei voi enää jatkua.
Iso-Britannia sai Palestiinan mandaatin jo vuonna 1922 ja britit käytännössä savustettiin ulos alueelta vuonna 1948 YK:n tehtyä jakoehdotuksen vuonna 1947.
Terveisin Kalevi Kämäräinen
Ilmoita asiaton viesti
Mitä pitäisi sun mielestä tehdä, Kalevi? Itselle tulee mieleen, että rauhanturvaaminen olisi vaihtoehto ja sitten puolueettomat tahot katsomaan miten ne maat pitää jakaa niin, että oikeus ja kohtuus tulee puolin ja toisin toteutettua.
Ikävä kyllä tällaisissa konflikteissa se kohtuullinen ratkaisu jää korpeamaan molempia osapuolia, kun verta on jo vuodatettu niin paljon.
Parempaakaan en kyllä tähän hätään keksi, ellei sitten Baijeria luovuteta Israelilaisille. Sekin olisi kyllä pitänyt tehdä jo 1945, joten eipä sekään kohtuullista olisi nykyistä väestöä kohtaan.
Näinpä kai ainoa vaihtoehto on rauhan etablointi ja ulkopuolinen sovittelu. Suorilta ei mitään fiksumpaa tule mieleen, mutta tuo nykyinen toiminta on sellaista, ettei sitä voida enää katsella.
Ilmoita asiaton viesti
Oikeus joka Hamasin mukaan tulee on seuraava:
http://www.israelvideonetwork.com/you-wont-believe…
Ilmoita asiaton viesti
En vähättelee Hamasin tekoja. Minusta hekin ovat julmia, mutta mtä voisi odottaa ihmiselta joka on ajettu nurkkaan?!!
Ilmoita asiaton viesti
Tavalliset kansalaiset siellä lie ajettu nurkkaan, mutta tuskin ainakaan Hamasin johtoporrasta kavereineen.
Terveisin Kalevi Kämäräinen
Ilmoita asiaton viesti
Gaza pitänee demilitarisoida ja sitä on valvottava kansainvälisesti (ei liene mahdotonta, koska Israel ja Egypti pitänevät huolen omien rajojensa kautta tulevasta tavaraliikenteestä ja valvottavaksi jäisi lähinnä Gazan ainoan sataman liikenne).
Muutoin voisi kokeilla vaihteeksi rauhankonferenssia, jossa ovat palestiinalaisosapuolen ja Israelin lisäksi arabivaltiot rauhanehdotuksineen sekä ulkopuolisia välittäjiä ja konferenssi päätettäisiin vasta kun rauha on saatu aikaiseksi.
Terveisin Kalevi Kämäräinen
Ilmoita asiaton viesti
yksinkertainen ratkaisu tähän on se että ammutaan kaikki rauhanhäiritsijät, kuten perisosialistiseen ratkaisunhallintaan kuuluukin. Jos joku jää vielä eloon, niin toimitettakoon siperiaan. Kyllä siellä oppii olemaan sosiaalisesti oikea ihminen…
Ilmoita asiaton viesti
”…..Suomi on myös osasyyllinen tuohon juutalaisten vainoamiseen, sillä Suomi oli saksan puolella sodassa ja on luovuttanut juutalaisia Saksalaisille…….”
Suomi oli sodassa ennen kaikkea Neuvostoliittoa vastaan oman itsenäisyytensä vuoksi eikä niinkään Saksan etujen takia. Olihan Suomi sitten sodassa myöskin Saksaa vastaan joka vetäytyessään tuhosi Pohjois-Suomen kaupunkeja.
Suomi ei vainonnut juutalaisia eikä luovuttanut heitä saksalaisille muutamaa yksttäistapausta lukuunottamatta mitkä nekin tietysti ovat surullisia mutta koko toisen maailmansodan kymmenien miljoonien menetettyjen ihmisten mittakaavassa sittenkin vähäisiä. Suomen armeijassa taisteli juutalaisia, siis ”Saksan rinnalla”, ja 23 heistä kaatui taisteluissa.
Ilmoita asiaton viesti
Nimenomaan Suomi taisteli omasta asemastaan, eikä Suomea lueta Auschwizin karttojenkaan mukaan maana, joka luovutti juutalaisia kyseiseen keskitysleiriin (oman vierailuni perusteella kyseisessä keskitysleirissä ja huomiona niiden kartoista).
Suomella ei ole mitään syytä itkeä osasyyllisinä juutalaisten kansanmurhan osalta eli hieman oli vääristelevää tietoa. Se mitä Suomi luovutti on niin häviävän pientä ja asenne luovuttaa on ollut negatiivista, sekä painostuksen alaista.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_juutalaisluovu…
Mielenkiintoisia ajatuksia kuitenkin saa seuraavasta lähteestä:
https://www.youtube.com/watch?v=M5xmNZ7wc_g
Ilmoita asiaton viesti
Viivi , turha yrittää oikaista Kaukisen visiota, kun sen on saanut pyörittelemällä aamupuuroa lusikalla ja odottaen ilmestystä. Kun seuraat hänen peukuttajiaan, niin siinähän se trolliarmeijan miehistöluettelo selviääkin. kaukisen ensimäiset blogaukset olivat aivan säällisiä, mutta sitten tuli irtautuminen aatekehyksestä ja englanniksi; shit hit the fan…
Tätähän voisi kuvailla vaikkapa Blogisyndroomaksi Tukholmasyndrooman tavoin.
Kaukisen nykyiset blogit ovat kuin ilmaiset pornopätkät netissä, kukaan ei oleta niissä olevan muuta juonta kuin paneminen ja silti ne pitää katsoa jostakin kumman syystä.
Ilmoita asiaton viesti
Heh… Hauskasti kuvasit tilanteen ja joo hieman pettynyt olen ikäväkseni ja harmikseni.
Ilmoita asiaton viesti
Jotain ironista siinä on, että luet mun blogeja, vaikka ne aiheuttaa kärsimystä. 😀 On se vaan vaikeaa, jos joku on kanssasi eri mieltä.
Ilmoita asiaton viesti
Partanen:”Se mitä Suomi luovutti on niin häviävän pientä ja asenne luovuttaa on ollut negatiivista, sekä painostuksen alaista.”
Sisäministeri Toivo Horellia (kok) ei todellakaan tarvinnut painostaa. Päin vastoin, jos KTM Väinö Tanner (sdp) ei olisi puuttunut asiaan, Horelli olisi lähettänyt koko laivalastin juutalaisia Saksaan. Horellin alainen virkamies, Valpon poliisipäällikkö Arno Anthoni, asetettiin syytteeseen Turun hovioikeudessa osallisuudestaan juutalaispakolaisten luovuttamiseen Gestapolle.
Ilmoita asiaton viesti
Ei ollu ihan yhteisymmärryksessä tehty päätös tuo 8 juutalaisen luovutus ja yleisesti suomessa suhtauduttiin juutalaisiin suhteellisen suvaitsevaisesti.
http://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/76513/…
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä ne punikitkin osaavat. Vieläpä oman maan kansalaisia.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Leinon_vangit
Ilmoita asiaton viesti
Suomen oikeisto on touhunnut aina Saksan hameen helmoissa, joten olen kyllä sitä mieltä, että jossain määrin valkopeset asiaa.
Ilmoita asiaton viesti
Mielipiteesi on ihan kiva mielipide, mutta näyttöä väittämälleni löytyy enemmän kuin sinun (Kipaiseppas siellä Auschwizissa vaikka alkuunsa katsomassa niitä junareittikarttoja).
Ilmoita asiaton viesti
Eikös Suomessa ollut myös saksalaisten hämmästykseksi ja jopa kiusaksi kenttäsynagoga.
Sitten suomalaiset kätkivät suuren joukon muistaakseni itävallan juutalaisia jatkosodan aikana hämäläiseen kylään. Olikohan niitä joku 100+ henkeä.
Ilmoita asiaton viesti
Ymmärrän ajatuksesi, mutta ikävä kyllä omat ääriliikkeesi ovat vieneet sinulta oikeuden mielipiteeseen, aivan kuten omat ääriliikkeeni minulta suomalaisuuteen.
Ilmoita asiaton viesti
Mieshän edustaa Keskustapuoluetta, se ei liene erityisen radikaalia?
Ilmoita asiaton viesti
Mika. Minulta ei kukaan ole vienyt mitään mielipite oikeus. Tuomitsen AL shababin somaliassa, ISIS Syyriassa ja Al qaeda globaalisesti toimivia järjestöjä, joten ymmärrä tuon argumentisi.
Ilmoita asiaton viesti
”Suomi menetti torstaina Afganistanissa kaksi avustustyöntekijää. Nämä olivat turhia ja vältettäviä kuolemia,”
Miten nuo kuolemat olisivat olleet vältettävissä?
”Suomi oli saksan puolella sodassa ja on luovuttanut juutalaisia Saksalaisille. Tuota ennenkin juutalaisia syrjittiin, sorrettiin ja jopa vainottiin vuosisatojen ajan koko Euroopassa.”
Lue poika hieman kotimaasi(?) historiaa niin, et esitä väärää väitettä.
Kuinka kauan maailma on velkaa muslimeille? Pitääkö ei-muslimien taputtaa käsiään ja olla innostuneita muslimien suorittamista kansanmurhista ja terroriteoista? Pitääkö länsimaiden maksaa YK:n kautta sen suurimmalle avustusjärjestölle miljoonia miljoonien perään. Nehän ovat tarkoitetut ns. palestiinalaisten pakolaisille. Miksi uskonveljet eivät auta kärsiviä palestiinalaisia?
Tiesitkö muuten, että Suomi otti vastaan ja asutti sekä koulutti lähes puoli miljoonaa karjalaista? Ovatko palestiinalaiset tehneet muuta, kuin istuneet ja syöneet YK:n apuja sekä muistelleet kuinka ihanaa heillä olikaan Israelin nykyalueella?
Ehkäpä palestiinalaisten ja lukuisten muslimien hyvä ratkaisu on Israelin heittäminen Välimereen ja sitten paluu ”omille” maille. Heidän kykynsä toimia ja elättää itsensä on kyseenalainen silloinkin.
Ilmoita asiaton viesti
Kumpi väite tuossa oli väärin? Ainakin juutalaisia Suomi on nähtävästi luovuttanut (http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_juutalaisluovu…).
Ilmoita asiaton viesti
Kyllähän molemmat väitteet pitävät paikkansa: Suomi taisteli sodassa Saksan puolella ja luovutti juutalaisia saksalaisille (tosin hyvin vähäisen määrän).
Terveisin Kalevi Kämäräinen
Ilmoita asiaton viesti
Asiallinen blogi, vaikka Keskustaa edustaakin. Mun mieletä asia hoidettiin päin hittoa ensi metreiltä. Holokaustin uhreille jne olisi pitänyt antaa Baijeri, eikä sotkea palestiinalaisia koko asiaan.
Ilmoita asiaton viesti
Holokaustin ensisijaiset uhrit makaavat keskitysleireissä tuhkana. Niissä on juutalaisten tuhkan lisäksi romaanien, afrikkalaisten, puolalaisten, neuvostoliiton sotavankien, homoseksuaalien ja vammaisten tuhkaa.
Ilmoita asiaton viesti
Tämä on täysin totta ja pidän holokaustia irstaana. Ikävä kyllä yksi vääryys ei oikeuta toista ja en kuollaksenikaan ymmärrä, mikä vessa jengin päähän silloin eksyi, kun holokaustin jälkeen katsottiin, että on järkevää aiheuttaa etninen konfilkti jakamalla yksille toisten alueita.
Ilmoita asiaton viesti
Viivi, tuo on kyllä oikein ja että näin varmasti on, mutta pitääkö tappaa uutta 6miljöönää jotta tälle touhulle saadaan loppua?
Ilmoita asiaton viesti
Ei se tappamalla lopu ja taisimme kumpikin tietää jo sen. Terroristien aatetta muuttamalla voisi ainakin rauhoittua, mutta sota tulee tällä telluksella olemaan niin kauan, kuin on ihmisiä. Tavara on kyllä lisääntynyt, mutta henkinen älykkyys ei.
Ilmoita asiaton viesti
Natsisympatioihin liittyen satuin lukemaan että Palestiinalaisten johtaja Mohammad Amin al-Husayni Julisti 40-luvulla pyhän sodan kaikkia natsisaksan vihollisia kohtaan. En sitten tiedä kuinka paikkansa pitävä tuo asia on, mutta mahtaakohan sama pyhä sota olla edelleenkin menossa. Palestiina ja Israel olivat rauhan tiellä Oslon sopimuksen allekirjoitettuaan vuonna 1993, mutta kolmansia osapuolia ei tainnut oikein rauha miellyttää.
Ilmoita asiaton viesti
En tiedä kokeeko maailma olevansa velkaa Israelille. Jos kuitenkin Israel yllättäen katoaisi kartalta, mitä seurauksia sillä olisi? Sotilaallinen tyhjiö täyttyisi aika nopeasti ja tappaminen alkaisi tuollakin alueella suuressa mittakaavassa. Joku kemikaaliali kenties kyllästyisi gazalaisiin yleensäkin ja päätyisi lopulliseen ratkaisuun.
Ilmoita asiaton viesti
Olen muslimi, enkä jaa tuon Israelin kansa, eli juutalaisten maailmasta pyyhkäistämis potaskaa jotka Arabi johtavat peräänkuuluttavat. Juutalaisilla on yhtä lailla oikeus elää, mutta heidän pitää antaa antaa toisetkin elää. LIVE AND LET OTHER LIVE.
Ilmoita asiaton viesti
Mitä tapahtuisi, jos menisit Gazaan ja menisit sanomaan Hamas-johtajalle näin:
”Olen muslimi, enkä jaa tuon Israelin kansa, eli juutalaisten maailmasta pyyhkäistämis potaskaa jotka Arabi johtavat peräänkuuluttavat.”
Entä mitä tapahtuisi, jos menisit Israeliin ja sanoisit näin:
”Juutalaisilla on yhtä lailla oikeus elää, mutta heidän pitää antaa antaa toisetkin elää.”
Lisäksi voi miettiä sitä, mikä on Hamasin ensisijainen poliittinen tavoite. Liittyykö se jotenkin heidän kannattajiensa elämän parantamiseen vai joidenkin muiden elämän tuhoamiseen. Jos on asettanut oman ja kannattijiensa olemassaolon tarkoitukseksi joidenkin muiden tuhoamisen, voiko tilanne päättyä rauhanomaisesti.
Ilmoita asiaton viesti
Mikko, mitä tapahtuisi jos menisit itä-Helsingin mamu ravintoloihiin ja huutaisit siellä ettet tykkä mamuja?!
Hamasin kanssa voi neuvotella ja pakottaa heidät hyväksymään rauhan pyrkiymyksen, tämä mikäli esim. Israel palaisi vuoden 1948 sopimuksien mukaan, eikä rakentaa lisää Palestiinalaiten maita. USA, EU ja YK ovat kaikki tuominneet Israelin lisää rakennuksia, mutta niitä ei ole pysäytetty. BB Netanyahu jatkaa tuolla äärisionistien linjalla ja sanoo haluavansa rauhaa. EI tuolla asenteella saa rauhaa.
Siellä voidaan kyllä elää rauhassa arabit ja juutalaiset kuten historiassa on ollut, mutta tässä on monen muun ulkopuolisten intressit jotka vaikuttavat tuon rauhan saavuttamista.
Ilmoita asiaton viesti
”Mikko, mitä tapahtuisi jos menisit itä-Helsingin mamu ravintoloihiin ja huutaisit siellä ettet tykkä mamuja?!”
Suonet anteeksi, jos en heti vastaa kysymykseen. Haluaisin ensin tiedustella, onko tämä mielestäsi analoginen tilanne esittämäni Hamas- vai Israel-skenaarion suhteen?
”Hamasin kanssa voi neuvotella ja pakottaa heidät hyväksymään rauhan pyrkiymyksen, tämä mikäli esim. Israel palaisi vuoden 1948 sopimuksien mukaan, eikä rakentaa lisää Palestiinalaiten maita. ”
Pystyisitkö vannomaan kunniasti, omantuntosi ja uskontosi nimeen, että rehellisesti uskot asian olevan näin?
Ilmoita asiaton viesti
Jaatko Abdirahim Hussein Mohamed muslimina seuraavat Islamin uskonnon kirjoitukset vai ovatko ne mielestäsi ’potaskaa’?
Koraani Su.2: 190 Taistelkaa Jumalan retkellä niitä vastaan, jotka vastaanne sotaa käyvät, mutta itse älkää aiheetta hyökätkö. Totisesti Jumala ei rakasta rauhanrikkojia.
2: 191 Surmatkaa heidät, missä heidät tapaattekin, ja karkoittakaa heidät joka paikasta, mistä he ajoivat pois teidät, sillä pakanuuteen käännyttäminen on pahempi kuin murha. Mutta älkää taistelko heitä vastaan Rauhoitetun temppelin lähellä, jolleivät he hyökkää päällenne siellä; mutta jos he hyökkäävät, niin tappakaa heidät. Sellainen on oleva uskottomien palkka.
2: 192 Mutta jos he lakkaavat taistelemasta, niin on Jumala totisesti armahtavainen ja laupias.
2: 193 Taistelkaa heitä vastaan, kunnes pakanuuden viettelys lakkaa ja keskuudessamme vakiintuu ainoan Jumalan palveleminen. Mutta jos he herkeävät, älköön vallitko vihollisuutta muita kuin uskottomia vastaan.
Koraani Su.5: 33 Ainoa palkka niille, jotka sotivat Jumalaa ja Hänen lähettilästään vastaan sekä levittävät turmiota maassa, on että heidät tapetaan tai ristiinnaulitaan, tai heidän kätensä ja jalkansa hakataan poikki eri puolilta, ristiin, tai heidät karkoitetaan maasta. Sellainen on heidän häväistyksensä tässä elämässä, ja tulevassa heille on kauhea kuritus,
5: 34 lukuunottamatta niitä, jotka katuvat, ennenkuin te saatte heidät valtaansa. Sillä tietäkää, että Jumala on pitkämielinen, laupias.
Sunna sanoo; Abu Dawd, vol 2: Omar ibn al-Khattab sanoi: Kuulin profeetan (Muhammad) sanovan: Minä tulen heittämään juutalaiset ja kristityt ulos niemimaalta (Arabia) enkä tule jättämään sinne muita kuin muslimeja.
El Beddayah, ibn Katheer vol 4: ”Tappakaa jokainen juutalainen jonka saatte käsiinne”
Abu Dawd kirja 13: Muhayyishan kertomana: Allahin lähettiläs sanoi: Jos saatte voiton juutalaisista tappakaa heidät”.
Ilmoita asiaton viesti
Juutalaisten ja jumalansa luonne, 5. mooseksen kirja, 7 luvusta valittyja säkeitä:
”Kun Herra, teidän Jumalanne, vie teidät siihen maahan, jota nyt olette menossa ottamaan omaksenne, hän hävittää tieltänne seitsemän teitä suurempaa ja mahtavampaa kansaa: heettiläiset, girgasilaiset, amorilaiset, kanaanilaiset, perissiläiset, hivviläiset ja jebusilaiset. 2 Kun Herra, teidän Jumalanne, on antanut nämä kansat teidän käsiinne ja te olette ne lyöneet, julistakaa ne Herralle kuuluvaksi uhriksi ja tuhotkaa ne. Älkää liittoutuko niiden kanssa älkääkä osoittako niille armoa. 3 Älkää avioituko näihin kansoihin kuuluvien kanssa. Älkää myöskään antako tyttäriänne heille vaimoiksi älkääkä ottako heidän tyttäriään vaimoiksi pojillenne, 4 sillä he viettelisivät poikanne luopumaan Herrasta ja palvelemaan vieraita jumalia. Jos annatte tämän tapahtua, Herra vihastuu teihin ja tekee teistä heti lopun. 5 [i] Tehkää sen sijaan heille näin: repikää maahan heidän alttarinsa, murskatkaa heidän kivipatsaansa, hakatkaa poikki heidän asera- paalunsa* ja polttakaa heidän jumalankuvansa. 6 Muistakaa, että olette Herralle, Jumalallenne, pyhitetty kansa. Herra, teidän Jumalanne, valitsi teidät maailman kaikkien kansojen joukosta omaksi kansakseen.
7 ”Ei Herra siitä syystä mieltynyt teihin eikä valinnut teitä, että te olisitte kansana kaikkia muita kansoja suurempi — olettehan kaikista kansoista pienin. 8 Herra rakasti teitä, ja pitääkseen esi-isillenne vannomansa valan hän vei teidät väkevällä kädellään pois Egyptistä, orjuuden maasta, ja lunasti teidät vapaiksi faraon, Egyptin kuninkaan, vallasta. 9 Tietäkää siis, että vain Herra, teidän Jumalanne, on Jumala. Häneen voi luottaa, hän pitää voimassa liittonsa. Tuhansien sukupolvien ajan hän on uskollinen niille, jotka rakastavat häntä ja pitävät hänen käskynsä, 10 mutta niille, jotka häntä uhmaavat ja vihaavat, hän kostaa tuhoamalla heidät. Hän kostaa viipymättä sille, joka häntä vihaa. 11 Pitäkää siis huoli siitä, että noudatatte lakia, niitä käskyjä ja säädöksiä, jotka minä teille nyt annan.
”Te saatte osaksenne runsaamman siunauksen kuin mikään muu kansa. Teidän keskuudessanne ei ole hedelmätöntä miestä, ei liioin naista, joka ei voi saada lasta, eikä karjassanne ole mahoa eläintä. 15 Herra pitää teistä loitolla kaikki sairaudet. Hän ei vaivaa teitä niillä pahoilla taudeilla, jotka tunnette Egyptin ajoilta, vaan antaa vihollistenne sairastua niihin. 16 Te tuhoatte kaikki ne kansat, jotka Herra, teidän Jumalanne, antaa teidän käsiinne. Älkää säälikö niitä älkääkä palvoko vieraita jumalia, ettette joutuisi niiden pauloihin.
17 ”Te kenties ajattelette: ’Nämä kansat ovat meitä suurempia. Kuinka me pystyisimme ne hävittämään?’ 18 Älkää kuitenkaan pelätkö niitä, vaan pitäkää aina mielessänne, mitä Herra, teidän Jumalanne, teki faraolle ja koko Egyptille. 19 Muistakaa egyptiläisten suuret koettelemukset, jotka omin silmin saitte nähdä. Ajatelkaa Herran, Jumalanne, tekemiä ihmeitä ja tunnustekoja, hänen väkevää kättään ja kohotettua käsivarttaan, joiden voimalla hän vei teidät pois Egyptistä. Samalla tavoin kuin egyptiläisille tekee Herra, teidän Jumalanne, kaikille niille kansoille, joita te nyt pelkäätte. 20 Hän lähettää niiden kimppuun myös herhiläisparvia, kunnes kaikki, jotka vielä ovat hengissä ja piileksivät teitä, ovat menehtyneet. 21 Älkää pelätkö, sillä Herra, teidän Jumalanne, suuri ja pelottava Jumala, on teidän keskellänne.
22 ”Herra, teidän Jumalanne, karkottaa nämä kansat teidän tieltänne vähitellen. Teidän ei tule pyrkiä kerralla hävittämään niitä, etteivät villieläimet lisääntyisi ja kävisi teille vaivaksi. 23 Herra, teidän Jumalanne, antaa nuo kansat teidän valtaanne ja saattaa ne suureen sekasortoon, kunnes ne tuhoutuvat tyystin. 24 Herra antaa myös niiden kuninkaat teidän käsiinne, ja te pyyhitte heidän nimensäkin pois maan päältä. Kukaan ei pysty teitä vastustamaan, vaan te hävitätte kaikki.
Kuinkapa tästä sopasta siis voisi mitään tulla. 2 laumaa raivotautisia apinoita kuvottavine hirviömäisine uskontoineen toistensa kurkuissa.
Ilmoita asiaton viesti
Koska et tunne Raamatun kokonaisopetusta niin tulkitset virheellisesti asioita Raamatusta. Tämän sinun virheellisen tulkintasi valossa asia tietysti näyttää siltä miten sen tulkitsit.
Ensiksi olisi tärkeää ymmärtää vanhan ja uuden liiton erot sillä tämä vaikuttaa välttämättömästi siihen miten ihminen tulkitsee Raamattua. Vanhassa liitossa Jumala valitsi pienen ja heikon Israelin kansan kansakseensa. Jumala antoi Israelin maan Israelilaisille ja käski hävittää sieltä ne jotka siellä asuivat.
Vanhassa liitossa Jumala rankaisi jumalattomia ihmisiä jotka elivät synneissä seurakuntansa (Israel) kautta. Eli vanhassa liitossa Isralin kansa toimi Jumalan välikätenä kun Jumala rankaisi ihmisiä rikkomuksista. Pohjimmiltaan kyse oli siis että Luoja rankaisi luotujaan jotka elivät vastoin Jumalan tahtoa.
Esimerkiksi;
2.Moos.20:15 Älä varasta.
5 Moos 9:1 ”Kuule, Israel! Sinä menet nyt Jordanin yli laskeaksesi valtasi alle kansoja, jotka ovat sinua suuremmat ja väkevämmät, ja suuria, taivaan tasalle varustettuja kaupunkeja,
2 anakilaisten suuren ja kookkaan kansan, jonka sinä tunnet ja josta olet kuullut sanottavan: ‘Kuka kestää anakilaisten edessä?’
3 Niin tiedä nyt, että Herra, sinun Jumalasi, käy sinun edelläsi niinkuin kuluttava tuli; hän hävittää heidät ja nöyryyttää heidät sinun edessäsi, ja sinä karkoitat heidät ja hukutat heidät nopeasti, niinkuin Herra on sinulle puhunut.
4 Kun Herra, sinun Jumalasi, työntää heidät sinun tieltäsi, niin älä ajattele sydämessäsi näin: ‘Minun vanhurskauteni tähden Herra on tuonut minut ottamaan tämän maan omakseni’. Sillä näiden kansojen jumalattomuuden tähden Herra karkoittaa heidät sinun tieltäsi.
5 Et sinä vanhurskautesi ja oikeamielisyytesi tähden pääse ottamaan heidän maatansa omaksesi, vaan näiden kansojen jumalattomuuden tähden Herra, sinun Jumalasi, karkoittaa heidät sinun tieltäsi ja täyttääksensä, mitä Herra valalla vannoen on luvannut sinun isillesi, Aabrahamille, Iisakille ja Jaakobille.
5:moos.9:23 Ja kun Herra tahtoi lähettää teidät Kaades-Barneasta ja sanoi: ’Menkää ja ottakaa omaksenne se maa, jonka minä teille annan’
Jumalan laki (kymmenen käskyä) kieltää varastamisen. Kuitenkin Israelin kansa vanhan liiton aikana meni ja otti itselleen maan toisilta ihmisiltä. Inhimillisesti katsottuna näyttäisi että Israel varasti maan itselleen. Miten Israel voisi varastaa vaikka Jumalan laki kieltää varastamisen? Koska Israel ei varastanut maata vaan otti itselleen maan jonka Jumala heille antoi. Jumala joka omistaa kaiken maan koska on kaiken Luoja. Luoja saa antaa omansa kenelle haluaa.
Israel ei siis varastanut maata toisilta vaan täytti Jumalan käskyn ja otti maan jonka Jumala halusi heille antaa. Kyseessä ei ollut siis varkaus vaikka Israel veikin maan toisilta tavalla joka inhimillisesti katsottuna näyttää varkaudelta.
Samoin Israel ei kyseisessä tilanteessa rikkonut Jumalan lain käskyä ”älä tapa” sillä Jumala käski hävittää kyseiset kansat heidän pahuutensa tähden. Jumala joka omistaa kaikki ihmiset halusi tuhota kyseiset kansat ja käytti tässä asiassa palvelijoitaan. Käsky ”älä tapa” tarkoittaa sitä ettei ihminen saa tappaa lähimmäistä samoin kun ”älä varasta” tarkoittaa ettei saa varastaa lähimmäiseltä.
Israel ei rikkonut kumpaakaan käskyä vaikka he menivät ja ottivat maan toisilta ja surmasivat siellä olleet. Israel ei rikkonut Jumalan lakia koska Jumala itse käski Israelin tehdä niin. Jumala antoi Israelille omansa (maan jonka Jumala omistaa) ja Jumala otti omansa (hengen pahantekijöiltä) ja käytti tässä palvelijoitaan.
Jos ihminen itse päättäisi ilman Jumalan käskyä ottaa lähimmäiseltä lähimmäisen omaa varastaisi ihminen. Tai jos ihminen päättäisi surmata lähimmäisen ilman Jumalan käskyä olisi ihminen murhaaja. Israel ei rikkonut näitä käskyjä koska Jumala antoi omansa Israelille ja otti omansa ja käytti siinä Israelia.
Vanhassa liitossa näiden pahantekijöiden joidenka hengen Jumala otti Israelin kautta synnin palkkaa (kuolemaa) ei ollut maksettu ja siksi nämä ihmiset joutuivat maksamaan syntiensä palkan ja kokemaan Jumalan langettaman kuolemanrangaistuksen.
Se mikä nyt on ratkaisevan tärkeää on ymmärtää vanhan ja uuden liiton ratkaiseva ero. Se perustavaalaatua oleva ero!
Uudessa liitossa synnin palkka eli kuolemanrangaistus on jo maksettu Golgatan ristillä. Jeesus sovitti Golgatalla kaikkien maailman ihmisten rikkeet (synnit) Jumalaa kohtaan ja poisti syyn kuolemanrangaistuksille. Vanhassa ja uudessa liitossa on perustavaalaatua oleva ero – Herran Jeesuksen ristinkuolema jonka kautta kaikki voivat päästä sovintoon Luojansa kanssa. Jeesuksen risti poisti syyn vanhan liiton kuolemanrangaistuksille! Ristillä Jeesus kärsi kuolemanrangaistuksen syyttömänä jokaisen maailman ihmisen edestä ja näin maksoi synnin palkan jokaisen ihmisen edestä.
Näin jokaisen ihmisen synnit on sovitettu Jumalan edessä ja tämän vuoksi Jumala ei uudessa liitossa vaadi kuolemanrangaistuksia koska Jeesus maksoi jo hinnan ihmisten pahoista teoista. Jokaisen ihmisen synnin palkka on maksettu Golgatalla tarkoittaa sitä että jokainen ihminen pääsee sovintoon Jumalan kanssa jos haluaa ottaa Jeesuksen armon vastaan. Jos ihminen ei halua ottaa Jeesuksen armoa vastaan joutuu hän maksamaan itse syntiensä palkan ja kokemaan kuolemanrangaistuksen jonka vain Jumala voi suorittaa koska Häntä vastaan rikotaan.
Jumala tulee tuomitsemaan ja rankaisemaan ihmiset kun Herra Jeesus palaa. Jumala on lykännyt tuomionsa siis Jeesuksen paluuseen ja siihen asti jokaisella on armon aikaa ottaa Herra Jeesus vastaan ja saada sovitus synneistään. Tämä on ensiarvoisen tärkeää ymmärtää. Tämä on evankeliumin ydinsanoma.
ESIVALTA JA KUOLEMANRANGAISTUKSET
Esivallan kuolemantuomio ei kelpaa Jumalalle sillä Jeesus on jo maksanut rikollisen syntien hinnan (kuolemalla rikollisen syntien edestä). Esivalta tuomitsee kuolemanrangaistuksellaan siis sellaisen ihmisen jonka synnit on jo maksettu Jumalan edessä jos kyseinen henkilö vain haluaa ottaa Jeesuksen ja Hänen sovitus maksunsa vastaan. Siihen hänellä on aikaa niin kauan kuin elää.
Joten jos esivalta päättää tuomita rikollisen kuolemaan laittaa esivalta silloin rikollisen kadotustuomion käytäntöön sillä se vie rikolliselta mahdollisuuden parannuksen tekoon ja Jeesuksen vastaan ottamiseen. Esivalta toimii silloin henkilön kadotukseen ohjaajana. Esivalta langettaa silloin kuolemanrangaistuksen jota Jumala ei vielä vaadi koska Jeesus maksoi jokaisen ihmisen kuolemanrangaistukset.
Uudessa liitossa Jumala tarjoaa ihmisille rauhaa Hänen kansaan eikä vaadi kuolemanrangaistuksia. Esivallalla ei ole oikeutta Jumalalta laittaa kuolemanrangaistuksia käytäntöön. Esivalta joka toimittaa kuolemanrangaistuksia toimii saatanan asialla sillä saatana haluaa että jokainen ihminen joutuisi kadotukseen eikä ottaisi vastaan Jeesuksen uhria.
Jumala tuomitsee ihmiset vasta kun Herra Jeesus palaa. Sitten avataan kirjat ja katsotaan ihmisten tekoja. Siihen asti jokaisella ihmisellä on oikeus parannukseen ja syntien anteeksi saamiseen Jeesuksen vastaan ottamisen kautta. Jos joku tappaa lähimmäisen joka ei ollut vielä ottanut Jeesusta vastaan laittoi tämä tappaja silloin lähimmäisen kadotustuomion käytäntöön. Esivallalla ei ole oikeutta laittaa kuolemanrangaistuksia käytäntöön koska kuoleman hinta on maksettu.
Sama kuka joka uuden liiton aikana ottaa oikeudekseensa surmata lähimmäinen halveksii ja väheksyy Herran Jeesuksen ristiä ja surmaa lähimmäisen jonka puolesta Jeesus on jo kuollut jotta kyseinen lähimmäinen voisi päästä rauhaan Jumalan kanssa jos vain haluaa ottaa Jeesuksen vastaan parannuksen kautta. Jumala tulee tuomitsemaan sellaisen henkilön samalla mitalla!
UUDEN LIITON JÄRJESTYS SUHTEESSA KAIKKIIN IHMISIIN
Matt.6:35 Vaan rakastakaa vihollisianne ja tehkää hyvää ja lainatkaa, toivomatta saavanne mitään takaisin; niin teidän palkkanne on oleva suuri, ja te tulette Korkeimman lapsiksi, sillä hän on hyvä kiittämättömille ja pahoille.
6:36 Olkaa armahtavaiset, niinkuin teidän Isänne on armahtavainen.
6:37 Älkääkä tuomitko, niin ei teitäkään tuomita; älkää kadotustuomiota lausuko, niin ei teillekään kadotustuomiota lausuta. Antakaa anteeksi, niin teillekin anteeksi annetaan.
Ilmoita asiaton viesti
Entäs matteuksen evankeliumi 5:18
Ilmoita asiaton viesti
Matt 5:17 Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.
Hebr 10:
8 Kun hän ensin sanoo: ”Uhreja ja anteja ja polttouhreja ja syntiuhreja sinä et tahtonut etkä niihin mielistynyt,” vaikka niitä lain mukaan uhrataankin,
9 sanoo hän sitten: ”Katso, minä tulen tekemään sinun tahtosi”. Hän poistaa ensimmäisen, pystyttääkseen toisen.
10 Ja tämän tahdon perusteella me olemme pyhitetyt Jeesuksen Kristuksen ruumiin uhrilla kerta kaikkiaan.
Hebr 7:
11 ¶ Jos siis täydellisyys olisi saavutettu leeviläisen pappeuden kautta, sillä tähän on kansa laissa sidottu, miksi sitten oli tarpeen, että nousi toinen pappi Melkisedekin järjestyksen mukaan eikä tullut nimitetyksi Aaronin järjestyksen mukaan?
12 Sillä pappeuden muuttuessa tapahtuu välttämättä myös lain muutos.
Raamattu opettaa, että Herran Jeesuksen kautta tuli voimaan lain muutos. Herra Jeesus ei kumonnut Jumalan lakia, joka on Kymmenen Käskyä. Herran Jeesuksen kautta kuitenkin kumottiin vanhan liiton jumalanpalvelusjärjestys. Kymmenen Käskyä ja vanha liitto ei siis ole sama asia, vaikka Kymmenen Käskyä kuuluivatkin vanhaan liittoon.
Uusi Liitto kumosi vanhan liiton järjestyksen sekä ison osan vanhan liiton käskyjä. Kymmenen Käskyä ovat yhä voimassa Uudessa Liitossa. Vanhasta liitosta on kuitenkin voimassa ne opetukset ja käskyt, jotka pitävät yhtä Uuden Liiton opetuksien kanssa ja joiden on mainittu olevan voimassa Uudessa Liitossa.
Uuden Liiton aikakautena ei ole voimassa vanhan liiton aikainen jumalanpalvelusjärjestys ja siksi iso osa VT:n käskyistä ei ole enää voimassa.
Raamattua ivaajien ja pilkkaajien esiin nostamat ajatukset VT:n käskyjen pohjalta ovat yhtä typeriä kuin se, että joku vaatisi jalkapuu ja häpeäpaalu rangaistuksen käyttöönottamista. Jalkapuu ja häpeäpaalu rangaistukset poistettiin käytöstä vuonna 1894, kun Suomessa astui voimaan uusi rikoslaki.
VT:n käskyt asetettiin noudatettaviksi tietyssä historian vaiheessa, mutta Herran Jeesuksen sovituskuoleman kautta on annettu Uusi Liitto ja uusi jumalanpalvelusjärjestys. Vanhaan ei saa enää palata, koska se ei ole enää voimassa. Samoin myös vuonna 1894 Suomesta poistettiin jalkapuu ja häpeäpaalu rangaistukset, jotka eivät enää ole voimassa, siksi ketään ei saa enää vaatia rangaistavaksi jalkapuulla tai häpeäpaalulla. Yhtä typerää on tuoda esille noudatettavaksi sellaisia VT:n aikaisia käskyjä, jotka eivät enää ole voimassa.
http://www.kotipetripaavola.com/vastausRaamatunpil…
Ilmoita asiaton viesti
5:18, jonka jätit lainaamatta:
”Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.”
Ilmoita asiaton viesti
Jumalan laki = kymmenen käskyä!
2.Moos.31:18 Ja kun hän oli lakannut puhumasta Mooseksen kanssa Siinain vuorella, antoi hän hänelle kaksi laintaulua, kivitaulua, joitten kirjoitus oli Jumalan sormella kirjoitettu.
2.Moos.34:28 Ja hän oli siellä Herran tykönä neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä syömättä ja juomatta. Ja hän kirjoitti tauluihin liiton sanat, ne kymmenen sanaa.
34:29 Ja kun Mooses astui alas Siinain vuorelta ja hänellä vuorelta alas astuessaan oli kädessänsä kaksi laintaulua, ei hän tiennyt, että hänen kasvojensa iho oli tullut säteileväksi hänen puhuessaan Herran kanssa.
Jumala antoi Moosekselle Siinain vuorella kaksi laintaulua jossa luki Jumalan laki jonka Jumala oli kirjoittanut omalla sormellaan. Näissä lain tauluissa oli 10 käskyä jotka Jumala kirjoitti omalla sormellaan.
10 Käskyä on Jumalan laki ja vain 10 käskyä on Jumala itse kirjoittanut sillä se on Jumalan laki joka on aina voimassa.
2Mo 24:12 Ja Herra sanoi Moosekselle: ”Nouse minun tyköni vuorelle ja ole siellä, niin minä annan sinulle kivitaulut ynnä lain ja käskyt, jotka minä olen kirjoittanut heille opetukseksi”.
2Mo 25:16 Ja pane arkkiin laki, jonka minä sinulle annan.
2Mo 40:20 Sitten hän otti lain, pani sen arkkiin ja kiinnitti arkkiin korennot ja asetti armoistuimen arkin päälle.
5Mo 10:2 Minä kirjoitan niihin tauluihin ne sanat, jotka olivat entisissä tauluissa, niissä, jotka sinä murskasit; pane ne arkkiin.’
Jumala käski laittamaan lain eli kymmenen käskyä liiton arkkiin, jota myös kutsutaan nimellä lain arkki koska Jumalan laki oli siellä. Eli 10 käskyä jotka Jumala oli omalla sormellaan kirjoittanut laintauluihin laitettiin liiton/lain arkkiin. Vain Jumalan laki siis laitettiin arkkiin. Jumala sanoi että Hän on kirjoittanut lain kivitauluihin jotka antoi Moosekselle. Eli vain lain Jumala kirjoitti itse.
5.Moos.5:31 Mutta jää sinä tähän minun eteeni, niin minä puhun sinulle kaikki ne käskyt, säädökset ja oikeudet, jotka sinun on opetettava heille, että he seuraisivat niitä siinä maassa, jonka minä annan heille omaksi.’
5:32 Niin noudattakaa siis tarkoin niitä, niinkuin Herra, teidän Jumalanne, on teitä käskenyt; älkää poiketko oikealle älkääkä vasemmalle,
5:33 vaan vaeltakaa aina sitä tietä, jota Herra, teidän Jumalanne, käski teidän vaeltaa, että eläisitte, menestyisitte ja elinpäivänne olisivat pitkät siinä maassa, jonka otatte omaksenne.”
5.Moos.6:1 ”Ja nämä ovat ne käskyt, säädökset ja oikeudet, jotka Herra, teidän Jumalanne, on käskenyt teille opettaa, että seuraisitte niitä siinä maassa, jota te menette ottamaan omaksenne
Jumala kertoo Moosekselle paljon käskyjä ja säädöksiä jotka Mooseksen tulee opettaa Israelin kansalle (603) käskyä sen JÄLKEEN kun Jumala on lakinsa jonka omalla sormellaan kirjoitti antanut Moosekselle. Jumala ei itse kirjoittanut näitä 603 käskyä vaan kertoi ne Moosekselle joka kirjoitti ne lainkirjaan. Nämä säädökset oli tarkoitettu vain Israelin kansalle noudatettavaksi siinä maassa jonka Jumala heille antaa.
5.Moos.31:24 Ja kun Mooses oli kirjoittanut kirjaan tämän lain sanat, alusta loppuun asti,
31:25 käski hän leeviläisiä, jotka kantoivat Herran liitonarkkia, sanoen:
31:26 ”Ottakaa tämä lain kirja ja pankaa se Herran, teidän Jumalanne, liitonarkin sivulle, olemaan siellä todistajana sinua vastaan.
Mooses kirjoitti siis itse Jumalan sanelemat säädökset Israelin kansalle kirjaan. Tämä kirja laitettiin Jumalan liiton/lain arkin sivulle. Eli Jumalan liiton/lain arkin sisällä oli JUMALAN LAKI jonka Jumala itse omalla sormellaan kirjoitti. Jumalan liiton arkin sivulle laitettiin Mooseksen kirjoittamat käskyt (Mooseksen laki/vanha liitto) jotka olivat Israelin kansalle että se eläisi ja erottuisi Jumalan kansana pakanoiden keskellä siinä maassa jonka Israelilaiset saa.
Eli Jumalan laki (10 käskyä) oli lain arkissa ja Mooseksen laki (603 käskyä) lainarkin sivulla. Jumalan laki 10 käskyä on aina voimassa kaikille ihmisille ja Mooseksen kirjoittamat 603 käskyä oli tarkoitettu vain vanhan liiton Israelin kansalle.
Herran Jeesuksen ristinkuolema lopetti vanhan liiton ja aloitti uuden liiton jossa ei ole enään vanhan liiton 603 käskyä voimassa. Herran Jeesuksen ristikuolema ei kuitenkaan kumonnut Jumalan lakia eli 10 käskyä joka oli lain arkissa vaan ainoastaan Jeesus kumosi vanhan liiton 603 Mooseksen käskyä.
JUMALAN LAIN KÄSKY
2.Moos.20:13 Älä tapa.
Jumalan rakkauden laki sanoo ”älä tapa”.
Tapa sana ratsach on 2 Moos 20:13 hepreaksi qal-verbivartalossa, jossa se tarkoittaa murhata, tappaa, lyödä kuoliaaksi; Murhaamista, tappamista ja kuoliaaksi lyömistä ei saa tehdä harkitusti, vahingossa tai kostomielessä. Älä tapa ei siis tarkoita ainoastaan murhaamista vaan kaikkea tappamiseen liittyvää.
Jumalan rakkauden laki kieltää ihmisen surmaamasta lähimmäistään (sama kuka ihminen) ja itseään sillä rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi määräytyy rakkauden lain kautta.
Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa ja siksi oikeaa lähimmäisen rakastamista on elää lähimmäistä kohtaan Jumalan rakkauden lain mukaan joka sanoo ”älä tapa”. Jumalan laki kieltää lähimmäisen surmaamisen missään tilanteessa. Näin Jumalan laki kieltää uuden liiton aikana kaiken sotimisen, abortit, armomurhat ja kaikki teot jossa lähimmäinen surmataan sillä rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa ja siksi oikea rakkaus lähimmäistä kohtaan ei koskaan surmaa lähimmäistä missään tilanteessa.
Jumalan laki ei myöskään katso henkilöön sillä kaikki ihmiset ovat samassa asemassa Jumalan rakkauden lain edessä!
Ilmoita asiaton viesti
Oikeastihan tuo on vain kehäpäätelmää ja saivartelua.
Ilmoita asiaton viesti
”Koska et tunne Raamatun kokonaisopetusta niin tulkitset virheellisesti asioita Raamatusta. Tämän sinun virheellisen tulkintasi valossa asia tietysti näyttää siltä miten sen tulkitsit.”
Näin huomiona joku muslimi saattaisi sanoa samaa koraania käsittelevästä kommentistasi.
Ilmoita asiaton viesti
Totta kai. Miten muuten fundamentalistisesti johonkin ikivanhaan satuun uskova voisi käsitellä nykytietämyksen tai vain puhtaan järjenkään valossa näkyviä ilmeisiä ristiriitoja, kuin pakenemalla vertauskuvallisuuteen, tulkinnanvaraisuuteen ,tai johonkin tällaiseen ihme salatietoon siitä, mitä joku fraasi tarkalleen muka tarkoittaa.
Silloin kun näin voi tehdä ja tehdään, näemme mitä uskonto todella on. Lähes millä vain uskonnolla voi perustella lähes mitä vain. Kuka vain mitä vain aatetta tai päämäärää ajava voi kuvitella olevansa jumalan asialla.
Erikoisesti minua häiritsee tuo miten Torppa kertoo aina sen minkä jumala sanoo olevan moraalista. Murhaaminen ja ryöstäminenkään ei ollut silloin joskus niissä olosuhteissa väärin kun jumala sen salli. Lähimmäinen oli silloin jotain muuta kuin nyt, jne. Kun uskis alkaa tällaisia saivarrella, tajuaakohan hän ollenkaan mitä sanoo. Kysehän on täydestä moraalittomuudesta, käskyjen noudattamisesta.
Ilmoita asiaton viesti
jospas se rauhottuisi kun MOLEMMAT osapuolet rauhoittuu. Myös ne ”rauhaa” rakastavat muslimit.
Mitä Suomeen tulee niin kannattaa mennä takas ala-asteelle historiaa lukemaan. Saksa omista syistään oli ainoa joka auttoi neuvotoliittoa vastaan. Vaikka kyllä jotain apua muualtakin tuli. Ei kannata rinnastaa suomalaisia natseihin. Kovasti aiot näimän ääniä saada keskustalta pois. ensin nimittelet suomalaisia junteiksi nyt rinnastat natseihin. Hiukan tapoja sen maan kansalaisia kohtaan josta olet turvapaikan saanut.
Ilmoita asiaton viesti
Minä en tiedä miten kauan maailma on ”velkaa” Israelille. Israel on kumminkin sotatoimiensa lisäksi luonut lähi-idän kehittyneimmän maan,
jossa elintaso ympärillä oleviin nähden on ylivertainen. Eli on tästä ”velanmaksusta” jokin osa mennyt tavallisen israelilaisenkin hyödyksi.
Maailma on maksanut ”velkaa” myöskin palestiinalaisille. Monenlaisten tukien muodossa. Ikävä kyllä tällä ei ole taidettu saada aikaan muuta kuin keskinäisiä taisteluja. Muistelen lukeneeni joskus, että tukisumma per capita on ollut todella korkea. Tuilla ei kyllä paljonkaan ole tavallisen palestiinalaisen asemaa saatu korotettua?
Tottahan on, että liian suuren osan Israel käyttää armeijan ylläpitämiseen, mutta kuten kirjoitin, on Israel toimillaan myöskin oman kansansa oloja kyennyt tehokkaasti parantamaan.
Ilmoita asiaton viesti
Israelilla on vain yksi vaihtoehto säilyttää valtiollinen olemassaolo,-ja sitä toteutetaan siellä nyt !
Minkäänlaiset neuvottelut terroristien kanssa ei tule kysymykseen,ei myöskään alueluovutukset tai muut vastaavat myönnytykset terroristien suuntaan !
Vain hamasin sotilaallisen siiven täydellinen tuhoaminen takaa rauhan,ei mikään muu !
Länsieuroopan liberaalivasemmistolla ei ole kriisiin mielestäni mitään positiivista annettavaa,ainoastaan näitä sisäpoliittiseen käyttöön soveltuvia tyhjänpäiväisiä propagandapläjäyksiä !
Ilmoita asiaton viesti
Kysymys kai kuuluukin että miten tämä tuhoaminen on mahdollista toteuttaa edes jotenkuten järkevästi. Kaikki palestiinalaiset tappamalla? Mahdollista, mutta jokseenkin julmaa ja epäkäytännöllistä. Pommittamalla palestiinalaisia siviilejä toivoen että Hamas saadaan siten tuhottua? Äärimmäisen tehotonta, ja saattaa vain ruokkia vihamielisyyksiä ja lisätä Hamasin kannatusta ja siten terrorismia. Kääntämällä palestiinalaiset Hamasia vastaan tarjoamalla esimerkiksi tukea sitä vastustaville ryhmille ja koettamalla parantaa palestiinalaisten elintasoa? Mahdollisesti, mutta saattaa vaatia aikaa, eikä sillä välttämättä saada yhtä paljon ääniä vaaleissa kuin pelottelemalla sodalla.
Ilmoita asiaton viesti
”Kauanko maailma on velkaa Israelille?”
– Enpä muista Gaza-operaatiota perustellun toisen maailmansodan keskitysleireillä, mutta vika saattaa toki olla muistissani. Maailma ei mielestäni ole myöskään (eettistä) velkaa Israelille, joten viime päivien tapahtumat Välimeren itäisessä pohjukassa eivät ole perusteltavissa millään ikivanhalla ”oikeutuksella”.
Eilen tv-uutiset jälleen kerran muistuttivat konfliktin ihmisuhrien lukumäärästä: palestiinalaiset 1000, Israel 40. Suhdeluku siis 25:1, mitä ei voida pitää reiluna sodankäyntinä varsinkaan, kun Israelin osapuolella on käytössään huipputeknologia. Miksi gazalaisia tapetaan kuin bulkkia, massaa?
Ja vielä bloggaaja AHM:lle. Kirjoituksesi alkuriveiltä välittyy harmi ramadanin edellyttämistä järjestelyistä. Onko moisessa terveyden teologisessa riskeeraamisessa järkeä? Entä jos Muhammed (s. Mekka, 21 astetta pohjoista leveyttä) olisikin ollut kotoisin Ylitorniolta (66 astetta pohjoista leveyttä); voisivatko paastoamiseen liittyvät islamin säännöt olla erilaisia?
Ilmoita asiaton viesti
”.. minulle ja 1.7 miljardille maailman muslimeille ..”
++ Minä jaksan ihmetellä sitä, miten sinä ja 1,7 miljardia maailman muslimia jaksatte hyppiä tasajalkaa jonkin hieman Espoota suuremman (Länsiranta) pläntin vuoksi? Oletteko nyt ihan varmoja, että kyseessä on tosiaan harmistus ”miehityksestä” eikä se johdu nuivasta asenteesta juutalaisia kohtaan? Vaikka juutalaisilla olisi vain pöytäliinan kokoinen alue jossain Lähi-idässä niin monet ihmiset repisivät ihokkaitaan raivosta sinisenä. EI ongelmana ole se, missä Israel on vaan se, että se ylipäätänsä on.
”Silti puhutaan edelleen juutalaisille tapahtuneesta vääryyksistä kuin ne jotenkin oikeuttaisivat nykyisen Israelin valtion toimet. Kuinka kauan maailma tulee olemaan velkaa Israelille? Miksi pieni Palestiina maksaa Euroopan virheestä ja kuinka kauan?”
++ Holokausti ei oikeuta Israelin valtion toimia vaan YK:n peruskirjan mukainen kansojen itsemäärämisoikeus sekä valtion velvollisuus puolustaa kansalaisiaan. Mitään ”Palestiinaa” ei erillisenä entiteettinä ollut olemassakaan kun juutalaisten paluumuutto alueelle alkoi ja jo siinä vaiheessa 1800-luvun puolivälissä esim. Jerusalem oli juutalaisenemmistöinen kaupunki.
Israelin oikeutus on ensimmäisen maailmansodan lopputuloksessa ja sitä seuranneessa mandaattijärjestelmässä, joka antoi entisen Ottomaanivaltakunnan Lähi-idän alueista 99% arabeille ja juutalaisille tämän pienen pläntin.
Sota loppuu heti kun arabit laskevat aseensa, koska jos juutalaiset laskevat ne, ei heitä enää ole.
Ilmoita asiaton viesti
Ihan pelkästään jo ihmisten kahtiajakautumisen takia tämän asian suhteen pitäisi tuo alue pommittaa lasiseksi muistomerkiksi ihmisten tyhmyydestä, ettei totuus koskaan tulisi unohtumaan.
Silti: Kyseessä on muiden luvalla toisten kotia valtaamaan menneet öykkärit ja omaa kotiaan ääriteoilla rahkeidensa mukaan puolustavat alkuperäisasukit. Tämä on se lähtökohta. Mikään vasta-argumentti ei tule tuota muuttamaan.
Pommia sinne ja Herran haltuun.
P.S. Muuten hyvä kirjoitus, kunhan esitin oman mielipiteeni asiasta.
Ilmoita asiaton viesti
Itse vältän ottamasta jyrkästi kantaa Israelin ja arabien pitkään historiaan, joka on johtanut tilanteeseen joka lähi-idässä nyt vallitsee koska tietoni eivät siihen riitä. Sen sijaan nykymenoon on. Isrelin toimet, varsinkin lapsiin kohistuvat, on tuomittavaa, olkoon sitten minkälaiset uskonnolliset silmälasit tahansa päässä. Mikäli olisi jostain muusta valtiosta, kun Israelista kysymys kv.yhteisö olisi puuttnut huomattavasti jyrkemmin pommituksiin kun nyt, siinä mielessä blogsti on oikeassa. Hamasin toimintaa ei voi hyväksyä, mutta ei se anna Israelille oikeutusta surmata siviilejä, varsinkaan lapsia kuten se nyt tekee. Omalta osaltani tein ratkaisun jo 70-luvulla, en ole siitä lähtien ostanut, enkä osta Israelilasia tuotteita.
Ilmoita asiaton viesti
”.. Isrelin toimet, varsinkin lapsiin kohistuvat, on tuomittavaa..”
++ Pidetäänkö Israelissa juhlia lapsien kuoleman kunniaksi ja kannetaan kultatuolissa TAHALLAAN JULMASTI LAPSIA MURHANNEITA ympäri kaupunkia? Tuossa aiemmin mainittiin Gazan tunnelimurhat ja voi googlata vaikkapa Samir Kuntar nimellä niin näkee, miten palestiinalaispuolella oikeasta lapsenmurhaajia juhlitaan sankareina ja itsemurhaiskijöiden vanhemmatkin ovat yleensä onnesta soikeana heille sattuneen suuren kunnian johdosta.
Asetelma on ollut sama Israelin ensimmäisestä päivästä lähtien. Kun jakopäätös meni YK:ssa lävitse (PL181) niin juutalaiset ryntäsivät kadulle tanssimaan ilosta, mutta arabit sen sijaan muodostivat pyssymiesjoukkioita ja huusivat kuolemaa juutalaisille.
Ilmoita asiaton viesti
…googlata vaikkapa Samir Kuntar.
Googlen hakualgoritmi on israelilainen, palesbaran hokijat varmaan boikotoi Googlea.
Ilmoita asiaton viesti
Yksi sana: Nakba. Juutalaiset menivät sen ilosta tanssimisen lisäksi lahtaamaan kokonaisia perheitä, häätämään heitä kodeistaan ja varastamaan ne ja ajamaan 750 000 ihmistä pakolaisiksi. Jos ei sellaisesta katkeroidu, niin mistä sitten?
Ilmoita asiaton viesti
Tyypilliseen valestiinalaistapaan Eija kertoo korkeintaan osatotuudeksi luokiteltavan version historiasta. Se Nakba oli siis seurausta siitä, että eivät juutalaisten tapaan juhlineet mahdollisuutta omaan maahan vaan kaikki olisi pitänyt saada. Joskus voi käydä niin, että itse aloitetussa sodassa jääkin tappiolle.
Ilmoita asiaton viesti
tuosta määrästä 67% lähti alueelta vapaaehtoisesti. kaikki eivät lähteneet ja ovat israelin kansalaisia. juutalaisetkin toteuttivat siviilien tappamisia ns. nakban aikana ja pakottivat monia lähtemään. ei juutalaistenkaan pussissa ihan puhtaat jauhot ole.
unohdit myös sen että toinen yhtä suuri pakolaisvirta virtasi arabimaista näiden liittouduttua natsien kanssa. joukkomurhat ja vainot ajoivat juutalaiset israeliin. he joutuivat jättämään maansa ja omaisuutensa arabimaihin.
juutalaiset ovat asuneet lähi-idässä ja entisen rooman valtakunnan alueella paljon kauemmin kuin arabit ja muslimit. olisiko siis juutalaisilla myös oikeus hyökätä iraniin, irakiin, saudi-arabiaan, egyptiin, syyriaan, marokkoon, jemeniin ja maihin joista he ovat pakolaisiksi joutuneet lähtemään. hehän ovat niissä asuneet kauemmin kuin muslimit.
en näe nykytilanteessa rakentavana sitä että palataan menneeseen, koska sitten pitäisi mennä aina juutalaissotiin saakka jolloin juutalaiset karkotettiin juudean provinssista.
Ilmoita asiaton viesti
Väitätkö, että afganistanilaiset muslimit olisivat jättäneet suomalaiset kristityt naiset tappamatta, jos Suomessa ei keskusteltaisi Nato-jäsenyydestä?
Minä olen sitä mieltä, että muslimit ampuivat kristityt suomalaisnaiset siksi, että nämä yrittivät auttaa afganistanilaisia naisia ja tyttöjä ja parantaa heidän asemaansa. Naisten aseman parantuminen on partasuuimaameille suurin uhka.
Maailma – ja etenkään Suomi – ei ole minun mielestäni Israelille velkaa yhtään mitään. Israelilla on silti oikeus olla olemassa juutalaisten kansallisvaltiona ja oikeus puolustaa itseään niitä vastaan, jotka haluavat tuhota Israelin.
Ilmoita asiaton viesti
Jari, uskon että tämä pääministerimme nato intoilua ja suomen asekauppa on ihan hyvin voinut vaikuttaa epäsuoranaisesti. AL Jazeera teki muutaman viikon sitten jutun jossa arabian kieltä puhuvat ihmiset varmasti kuulivat. Jutussa kerrottiin kuinka Suomi ostaa israelilta aseita. Sama Suomi joka on rauhanpuolesta liputtanut. Nämä ääri-idiotit mielestäni kelpaa syytä kuin syytä.
Israelilla on kyllä oikeus olla olemassa ja puolustaa itseään. Tosin tuossa sodassa ollaan niin kaukana puolustusta, enemmän hyökkäystä. 1000 ihmistä kuollut tähän menneessä, yli 70% siviileja, eli lapsia, naisia, vanhuuksia ym.
Sinä saat olla mitä tahansa mieltä, mutta niin hän minäkin!
Ilmoita asiaton viesti
Abdirahim Hussein Mohamed kirjoitti ”Israelilla on kyllä oikeus olla olemassa ja puolustaa itseään. Tosin tuossa sodassa ollaan niin kaukana puolustusta, enemmän hyökkäystä.”
+++ Olet siis pätevämpi arvioimaan mikä on tarpeellinen voimankäytön määrä kuin Israelin armeijan johtajat? Melkoinen sotilasasiantuntija!
Ilmoita asiaton viesti
Arvoisa kommentoija, silmiäni ovat auki ja olleet pitkään. Tuosta hamasin omien tapattamisesta ei ole mitään todistetta kuin sen että samat ihmiset jotka tapattavat ovat myös niitä äänestäneet.
Lainaus. ”Olen omin silmin nähnyt videoita kun Hamasin sotilaat raahaavat lapsia rakennuksiin kilviksi”
Niin olen minäkin nähnyt OMIN SILMIIN videot kun Israelin armeija aiheuttavat nöyryyttä ja sortoa palestiinalaisille.
Mikä tulee minun paastoamisesta, olen twiittanut ja kertonut ihmisille tästä koko ramadanin aikana. Blogin alussa yritin tuoda esille kuinka on voinut kirjoitus hetkenä vaikuttaa siitä että kun on ollut nälissään niin pitkän aikaa on voinut mieli tilanne vaikuttaa kirjoitus sisällönkin!
Ilmoita asiaton viesti
Ramadan sääntöineen on älytöntä Suomen kesässä. Varmaan on kiva olla juomatta 03-23 30 asteen helteessä. No, Ramadania ei olisi koskaan Suomessa keksittykään. Käyttäisitte muslimit edes Mekan aikaa.
Ilmoita asiaton viesti
Kauanko me ollaan velkaa Hamasille? Eurooppalaisten rahat virtaa Hamasin johdon taskuun. Me maksetaan tuo lysti ja Hamas on Gazan tilanteen ainoa hyötyjä.
http://www.algemeiner.com/…/gazas-millionaires-a…
Ilmoita asiaton viesti
Markku, jos minusta kiinni, en maksaisi rahana vaan tavaraa mitkä sinne tarvitaan enemmän. Me emme voi syyttää toiset oman mokamme! Vai oletko eri mieltä?
Ilmoita asiaton viesti
Ei se tavara sen paremmin siviilien auttamiseksi mene. Miljoonien rakennustarpeistakin on rakennettu hyökkäystunneleita tarpeellisen infrastruktuurin sijaan.
Ilmoita asiaton viesti
On se kyllä’ harmillista ettei voi estää tietyt ihmiset kommentoimassa oman kirjoituksen, sillä niillä ei ole mitään sanottavaa.
Ilmoita asiaton viesti
Molemmat osapuolet tekee väärin, Israelilla on vain enemmän resursseja.
Ilmoita asiaton viesti
Saara, tuo on totta mutta Palestiinalaiset siviilit ovat kuolleet yli 1000 ihmistä tähän menneessä! Länsi antaa Israelille miljärdiä.
Tämän minä en voi hyväksyä ihmisenä!
Ilmoita asiaton viesti
Blogisti ei voi ihmisenä hyväksyä sitä, että ”Länsi antaa Israelille miljärdiä”. Entäpä lännen antama apu palestiinalaisille? Pelkästään EU antoi vv. 2008-2012 apua lähes 3 mrd euroa, ja EU ei todellakaan ole koko länsi. Rikkaat arabivaltiot arvatenkin ovat olleet avokätisempiä? Miten nuo huimat summat ovat parantaneet tavallisen palestiinalaisen sosiaalisia, koulutuksellisia, terveydellisiä ym. oloja? Infrastruktuuria?
Tiedoksesi, Israelissa asuu n. 1,5 milj. arabia jotka voisivat tietenkin vapaasti muuttaa maasta pois. Mutta eivät halua. Miksikähän? Olisiko länsimaisessa demokratiassa sittenkin jotain hyvää?
Ilmoita asiaton viesti
Minun mielestä jokainen, joka ei tunnusta Israelin ja palestiinalaisten välistä mahdotonta valuvikaa kuuluu samaan kastiin, joka kieltää holokaustin. En ole lukenut yhtään vakavahenkistä kirjoitusta tai analyysia maailmassa, jossa uskotaan nykytilanteeseen olevan tulossa muutosta.
Nyt käydään taas kerran sotaa, jota kukaan ei voi voittaa ja jonka maksajat ovat syyttömät siviilit molemmin puolin ”rajaa”. Ei ole kyse siitä, kuka on oikeassa tai väärässä, kuka teki mitä, vaan ainoastaan siitä, että nykykeinoin konfliktia ei voi ratkaista.
Ja lopuksi. Jokainen joka ei osaa tarkastella tätä tragediaa kuin uskonnollisten lasien läpi: toivon teille ikuista kadotusta uskontoon katsomatta.
Ilmoita asiaton viesti
Noniin. Ensinnäkin pointtina että antisionismi =/= antisemitismi.
On täysin epärealistista uskoa että sionistit tavoitteeseen päästyään antaisivat maata takaisin Palestiinalaisille. Ainoa vaihtoehto on demokraattinen yhteiselo, johon Palstiinalaiset varmasti suostuisivat.
Kannattaa katsoa vaikka Miko Peledin (Israilissa syntynyt, armeijan käynyt juutalainen)luento aiheesta.
https://www.youtube.com/watch?v=TOaxAckFCuQ
Ilmoita asiaton viesti
Olen antisionisti en missään nimessä antisemisti.
Miko Peledin isä on yksi niistä jotka olivat mukana luomassa Israelin valtion ja tämä seminaari sekä kirjansa kertovat tästä. Tämä tietysti sotii Israelin propagandan kanssa ja siksi siitä ei paljon puhuta.
Mielenkiintoinen persoona kyllä!!
Ilmoita asiaton viesti
Isänsä oli, kuten poikansa, yksi suurimpia palestiinalaisten puolestapuhujia sen jälkeen kun oli jäänyt eläkkeelle kenraalinhommastaan.
Ja tarkoitin tuossa että olen itse antisionisti enkä halunnut sitä myrskyä mikä yleensä alkaa kun pidät palestiinalaisten puolia…
Ilmoita asiaton viesti
”Olen antisionisti en missään nimessä antisemisti.”
+++ Sanotaan myös ”En ole rasisti, olen maahanmuuttokriitikko”.
Ilmoita asiaton viesti
Israel palautti
1) Siinain takaisin Egyptille voittamansa sodan (1967) jälkeen; 2) Tyhjensi Gazan siirtokuntansa nykyisille gazalaisille asua (2005) ”rauhaa vastaan”.
Puhuttaessa ”takaisin antamisesta” on syytä miettiä, miten kauaksi historiaan kukin maan ’omistajuudessa’ tai kansan asumishistoriassa viittaa. Jos puhutaan vuodesta 1947/48, silloin oli mahdollisuus rauhaan. Olisipa se syntynyt edes jossain määrin, kuten Suomen ja N-liiton rauha sodan jälkeen: se rauha on kestänyt n. 70 vuotta. Nyt Israelia ympäröivät arabimaat (mm. Egypti, Syyria, Jordania) sekä Hamas ja PLO ovat 70 vuotta sotineet sitä vastaan.
Jordania otti haltuunsa 1948 Länsirannan ja Egypti Gazan. Vuoden 1967 sodassa Israel valloitti nämä alueet: silloin sekä Eypti että Jordania olivat Israelin kimpussa.
Israelilaiset mainitaan kirjallisessa lähteessä noin 1300 vuotta eaa., joten aika kauaksi historiaan nykyinen eripura voidaan johtaa.
Jos taas puhutaan vähän uudemmasta historiasta, sellaista kuin ”palestiinalaisten valtio” ei historia tunne 1900-luvulla ennen Israelin syntyä YK:n päätöksellä v. 1948.
”Historiallisesti Palestiinaan on luettu myös nykyisen Israelin alue sekä osa Jordaniaa, Libanonia ja Syyriaa. Vuosina 1922-1947 Palestiinan brittiläinen mandaattialue käsitti nykyisen Israelin, Jordanian (vuoteen 1946 saakka) sekä Gazan ja Länsirannan.” (Wiki)
http://fi.wikipedia.org/wiki/Palestiina_(alue)
Kun rauha tulee sotaa rakkaammaksi, kriisi saattaa ratketa tavalla tai toisella. Osauolet eivät voi hävittää toisiaan.
Ilmoita asiaton viesti
”Mitä tulee Israelin ja Palestiinan konfliktiin, tunnetaan Euroopassa vieläkin syyllisyyttä juutalaisille aiheutetusta holokoustista. Suomi on myös osasyyllinen tuohon juutalaisten vainoamiseen, sillä Suomi oli saksan puolella sodassa ja on luovuttanut juutalaisia Saksalaisille. Tuota ennenkin juutalaisia syrjittiin, sorrettiin ja jopa vainottiin vuosisatojen ajan koko Euroopassa. ”
Niin. Se on hyvä kun syyllisyyttä tunnetaan. Luovutettiinhan Suomesta kokonaiset 7 juutalaista saksaan. Se ei ole kovin paljon kun holokaustissa juutalaisia tuhottiin miljoonia.
Ja mitä somaleihin tulee, niin meidän täytyy kiittää Italian fasisteja jotka lopettivat vuosisataisen somalien harjoittaman orjuuden somaliassa. Toivon että husu tuomitset somalien toimet noilta ajoilta:
http://en.wikipedia.org/wiki/Slavery_in_Somalia
Ilmoita asiaton viesti
Käsittääkseni somalit pitävät bantuja nykypäivänäkin orjuutta vastaavissa oloissa. Tosin somalit eivät mielestäni kuulu tähän ketjuun.
Ilmoita asiaton viesti
Kauanko ja paljonko maailma/EU on velkaa palestiinalaishallinnolle?:
”The Sunday Times newspaper in the UK has obtained a draft report by the EU that underlines the concern that the Palestinian Authority has lost 2.5 billion euros in aid over the last four years. The newspaper obtained the unpublished draft report from the European Court, an official EU institution based in Luxembourg, and disclosed its contents on Sunday.According to the report, the EU transferred a total of 2.5 billion euros in aid between 2008 and 2012, but it does not know where the funds were directed.”
Menivätkö rahat mahdollisesti mm. tunnelien rakentamiseen?
Kauanko maailma/Suomi on velkaa Somalialle?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_somalit
Tästä voi jatkaa vapaasti vaikka kuinka pitkälle…
Ilmoita asiaton viesti
”Maailmassa on tapahtunut toisen maailmansodan jälkeen monta kansanmurhaa– indonesiassa Ruandassa, Serbiassa, ja monissa muissa paikoissa. Silti puhutaan edelleen juutalaisille tapahtuneesta vääryyksistä kuin ne jotenkin oikeuttaisivat nykyisen Israelin valtion toimet. Kuinka kauan maailma tulee olemaan velkaa Israelille? Miksi pieni Palestiina maksaa Euroopan virheestä ja kuinka kauan?”
Juutalaisten kansanmurhan yrityksiä ja sen suunnittelemista ei ole vieläkään lopetettu. Arabiosapuoli yritti sitä konkreettisesti 1948, 1967 ja 1973.
Juutalaiset tyytyivät päätöksessä 181 vuonna 1947 annettuun kahden valtion malliin, arabit eivät. Vaikka juutalaisille annettu alue oli valittu kohdista joissa asui eniten juutalaisia ja se oli noin 71% Britannian valtion maata. Arabit halusivat myös juutalaisten ja brittien maat itselleen. On muistettava että juutalaisia asui myös arabeille annetulla alueella, Gazassa ja Jordanin molemmin puolin. Juutalaiset olivat myös enemmistönä Jerusalemissa jo 1800-luvulla. Koko silloisella alueella juutalaisten ja arabien suhde oli 1:2.
Arabiosapuoli voi katsoa peiliin kun kysytään kuka tämän aloitti ja kuka alunperin yritti viedä koko maan.
PLOn peruskirjassa on poistamislupauksista huolimatta edelleen ideana Israelin hävittäminen. Sama idea on Hamasin peruskirjassa.
Iran, Syyria ja monet muut muslimimaat eivät ole tunnustaneet Israelia päätöksen 181 mukaisesti eikä arabiosapuoli ole noudattanut kuuden päivän sodan jälkeen annettua päätöstä 242, jossa vaadittiin sitä tunnustamaan Israel ja sen oikeus elää turvallisten rajojensa sisällä. Tämän päätöksen mukaisesti Israelin tulisi vetäytyä valtaamiltaan alueilta, mutta samalla arabiosapuolen tulisi tunnustaa Israel. Miksi Israelin pitäisi vetäytyä rajoille joita ei voi puolustaa ja noudattaa päätöstä jota arabiosapuoli ei noudata. Minä en ainakaan suostuisi yksipuoliseen toimeen vetäytyä puolustuskelvottomalle rajalle, varsinkin kun vastapuoleni on virallisesti ilmoittanut tappavansa minut.
Peruskirjojen lauseet Israelin hävittämisestä sekä se ettei Israelia tunnusteta, ovat tämän kriisin tulehtunut juurisyy joka oireilee eri tavoin.
Rauha tulee jos arabiosapuolen johtajat tunnustavat Israelin ja poistavat sen tuhoamista vaativat peruskirjojen kohdat. Tämä on helppo todistaa oikeaksi. Egypti ja Jordania ovat tunnustaneet Israelin ja lopettaneet sen tuhoamisen vaatimukset. Maiden välillä on rauha, raketteja ei lennä eikä siviilejä kuole.
Miksei tämä kelpaa palearabeille? Antaisivat jo juutalaisten elää rauhassa.
Ilmoita asiaton viesti
Sivistynyt maailma olisi mennyt väliin jo ajat sitten ellei toinen osapuolista olisi Israel.
Muun sivistyneen maailman käsissä lepää näiden taistelevien osapuolien veri.
Puhukaamme niin kuin asia on.
Tilanteen mahdollistaa juutalaisvetoisen Amerikan puolueellisuus tässä asiassa, Eurooppa seuraa hiljaisuudessa lampaan elkeillä näiden rahoittajiensa harrastamaa verenvuodatusta.
Ilmoita asiaton viesti
sivistyneen maailman olisi pitänyt puuttua vuoden 1948, 1967 ja 1973 kansanmurhayrityksiin. mutta koska maailma on sivistymätön, israel saa syyt niskoilleen kun ei enää alistu murhattavaksi.
sivistynyt maailma puuttuisi plon ja hamasin virallisiin kansanmurhadokumentteihin ja al-aqsassa pidettyihin juutalaisiin kohdistuneisiin vihapuheisiin sekä palestiinalaisteeveessä esitettyihin juutalaisten vihaamista opettaviin lastenohjelmiin.
maailma ei ole sivistynyt. siksi arabit saavat jatkaa suunnitelmiaan ja yrityksiään ja vihapropagandaansa.
Ilmoita asiaton viesti
Yksi syy Israel-konfliktiin on islam. Sen perusteella Hamas haluaa tuhota juutalaiset. Ja se on linjassa Koraanin, muslimien muiden pyhien kirjojen ja Muhamedin toiminnan kanssa. Muhammed itse leikkasi kurkun 700 juutalaiselta. Tällainen rauhan mies hän oli. Koko islamin leviäminen tapahtui väkivallan ja painostuksen avulla. Jos blogisti haluaa tällaista uskontoa harjoittaa siitä vaan, mutta toivon ettet ota Muhamedin toimintatapoja käyttöön. Ja jos et ota, olet kyllä kehno muslimi mm Hamasin silmissä.
Islam ei voi sallia, että maa joka oli kerran islamin alaisuudessa(joka sen ryösti juutalaisilta ja kristityiltä) ei saa olla uskottomien käsissä.
Sionismi tarkoittaa että juutalaisilla on oikeus omaan valtioon. Sanoit että olet antisionismi, siis et hyväksy Israelin valtiota.
Perjantaisin imaamit saarnaavat Al Aksa-moskeijassa ja saarnan innoittamana muslimit lähtevät mellakoimaan, kivittämään poliiseja ja turisteja. Kun ihmiset menevät kirkkoon, käyvät ehtoollisella, kristity ovat silloin rauhallisimmillaan. MIkä ero uskonnossa. Meidän ei ole pakko paastota, emme ansaitse sillä taivaspaikkaa, mutta voimme sen tehdä, jos se on tarkoituksenmukaista.
Ilmoita asiaton viesti
Uskonto ei ole siinä mielessä yksityisasia, sillä sydämen kyllyydestä suu puhuu. Kyllä ihmisen ideologia tai vakaumus tulee näkyviin ja jos ei tule niin jotakin vialla.
Kun lukee noita Israel-vihaa tihkuvia kommentteja, niin en ihmettele, että Natsi-Saksa sai saksalaiset uskomaan valheitaan. Vaikka meillä pitäisi olla sananvapaus, niin media on kuin sopulilauma joka toistaa samoja kliseitä Israelin ja juutalaisten pahuudesta. Eipä ihme että muut sopulit toistavat täällä mantrojaan, kun ei ole laajempaa tietämystä kuin mitä Yle ja Hesari tuovat esiin.
Uskon että taustalla on hengellinen syy: Israelista tulee mieleen Jumala, ja häntähän ei haluta ainakaan kertomaan minulle, miten minun tulisi elää.
Ilmoita asiaton viesti
”Kauanko maailma on velkaa Israelille? ”
Perustavaa laatua oleva kysymys.
Aikaa esim. vuosissa ei voi millään ihmeellä sanoa. Toisaalta mitä tuo velka oikein tarkoittaa? En tähän hätään jouda etsiä Israelin vaihtotasetta esiin enkä sen yksityiskohtia. Luulisin, että pisimmät velat ovat useita kymmeniä vuosia.
Toisaalta, mikäli ymmärrämme ”velan” abstraktiksi käsitteeksi, niin tarkastelumme voi täsmentyä hyvinkin.
Velka saattaa loppua silloin, kun rauha vallitsee huomattavasti laajemmin kuin nyt. Aivan esimerkkinä voidaan aloittaa siitä, että muslimijärjestöt eivät uhkaa enää työntää israelilaisia Välimereen. Tietenkin Israelin ja kaikkien sen naapurimaiden pitää tehdä rauha myös keskenään.
Lisäksi esimerkiksi musliminuskoisessa Somaliassa lopetetaan ihmisten teurastus ja muodostetaan aito keskinäinen rauhanhallitus sekä annetaan vihdoinkin bantuorjille vapaus. Kurdit saavat muodostaa oman valtionsa. Ja pieni yksityiskohta: Muslimi voi mennä naimisiin kristityn kanssa ilman pelkoa joutua tapetuksi vaikkapa kivittämällä.
Ilmoita asiaton viesti
Kauanko Eurooppa ja muukin maailma on velkaa Afrikalle ostettuaan aikoinaan heimopäälliköiltä orjia?
Ilmoita asiaton viesti
Sopassa on kolme ainesta jotka eivät siihen kuulu: Uskonto, pelko ja viha.
Tässä tapauksessa kummankin uskonnon taustalta löytyy tekijöitä jotka helposti tuovat mukanaan sekä pelkoa että vihaa toisin ajattelevia/toisin uskovia kohtaan. Jostakin syystä ne ylevät rauhaa ja rakkautta korostavat opetukset tahtovat jäädä taustalle tai unohtua kokonaan, vaikka kaikissa maailman pääuskonnoissa sekin mauste olisi tarjolla.
Tilannetta ei todellakaan helpota se, että näitä psykologisesti vahvasti vaikuttavia tekijöitä ryhdytään ohjelmoimaan ihmispoloisen mieleen jo leikkikouluiässä.
Siinä sivussa kärsivät sitten nekin, joilla ei ole sen enempää uskonnon luomaa painetta kuin muitakaan rajoitteita elää rauhassa rinnakkain.
Pommit tai ohjukset eivät turhia erottele – ne ovat kadehdittavan puolueettomia tämän sirkuksen keskellä. Kaikki kelpaa, ja kaikki hajoaa samalla tavalla – kummallakin puolella rajaa.
Ei, kyse ei ole omantunnonvelasta. Eikä edes politiikasta. Usein kyse on rahasta tai vallasta. Mutta kaiken tuonkin takana on, vääjäämättä – ihmismieli.
”Spirituality is man’s relationship with the Divine. Religion is crowd control.”
Ilmoita asiaton viesti
”Miksi pieni Palestiina maksaa Euroopan virheestä ja kuinka kauan?”
Kysymys ei ole euroopan virheestä joka tapahtui 1930-1940. Kysymys on paljon pitemmästä ajasta. Juutalaiset ovat olleet ns. diasporassa toisesta juutalaissodasta saakka.
Heitä ovat vainonneet roomalaiset, arabit, persialaiset, lähes kaikki euroopan kansat, venäläiset ja muut slaavit, kristityt, muslimit jne. Hollanti oli Euroopassa juutalaisten turvapaikka. Ruotsi-Suomen valtakunnassakin oli rajoituksia juutalaisten asumiselle ja liikkumiselle.
Kyse on koko maailman virheestä. Palestiinalaisarabitkin ovat niiden valloittajien jälkeläisiä jotka ovat vainonneet juutalaisia.
Siksi juutalaisille pitää olla oma valtio. Ihmiskunta on osoittautunut epäluotettavaksi tässä asiassa, sen päähän tulee aina jossain vaiheessa ajatus vainota juutalaisia.
Ilmoita asiaton viesti
Somaliassa islam on hyvin vahva ja tähän kuuluu agressiivinen Israelin vastaisuus; husseinilta ei muuta kantaa voisi odottaakaan: saisi vielä yhteisön vihat päälleen…;-)
Ilmoita asiaton viesti
”Suomea murtaen puhuva mies mainostaa ääri-islamistien Isis-järjestön tuoreella videolla Syyriaan ja Irakiin perustettua kalifaattia. Abu Shuayb as-Somali kehottaa suomalaisiakin tulemaan kalifaattiin perheiden kanssa.
”Älkää pelätkö, me ollaan kalifaatti joka auttaa meitä rahalla, kaikella. Sä meet taistelee ja tuut takaisin sun perheen luo. Jos kuolet Allahin tiellä – jumala huolehtii sua, täällä kalifaatti huolehtii sua”, mies sanoo suomeksi Youtube-videopalvelussa olevalla videolla. Videon mukaan mies on Suomesta.”
Ilmoita asiaton viesti
Nuori muslimimies eräässä blogissa kiteytti ajatusmaailmansa todella kuvaavasti, kun kysyin onko Islam ainoa oikea uskonto ja miksi hän vihaa juutalaisia. Hän sanoi:
”Islam = Tie paratiisiin
Se on ainoa tie paratiisiin, ei ole toista tietä. Se on uskonto joka on tullut Jumalalta ja se on myös rauhan uskonto. Mitä tulee noihin videoihin (behead)niin moni muukin VIHAA juutalaisia. Muslimit eivät ole ainoat.”
Kun nuori suomessa syntynyt ja asuva muslimimies kirjoittaa noin, ei voi välttyä ajatukselta, että tuossa puhui yhteisö, ei yksilö. Syyksi hän sanoi:
”Juutalaiset aiheuttavat paljon ongelmia. Ne ajaa röyhkeästi omaa etuaan välittämättä muista. Ne on hyvää pataa Amerikkalaisten kanssa ja ovat aina ryöstämässä jonkun maan öljyjä”
Ilmoita asiaton viesti
Husu muslimina on myös velkaa siitä, että kannattaa islamia, joka on vihan uskonto. Koraanissahan sanotaan että juutalaiset ovat apinoita ja sikoja. Mosab Hassan Yosef, Hamasin perustajan poika kertoo totuuden, että islam on suurin terroristi.
Nuo väitökset juutalaisista ovat tuttuja ympäri maailmaa ja eivät pidä paikkaansa. Ja Eurooppa ei ole ollenkaan syytön, vaan täällä on vanha juutalaisvastainen traditio. Siksi Hitler pääsi valtaan, koska hänen juutalaisvastaiset puheensa eivät herättäneet Saksan kansaa, vaan he pystyivät ottamaan johtajakseen miehen, joka puhui vihaa juutalaisia kohtaan. Kuinka kalliisti he maksoivatkaan siitä.
Kuinka kalliisti muslimimaatkin aikanaan maksavat vihastaan juutalaisia ja Israelia kohtaan.
Niin mitähän siellä moskeijoissa Suomessakin opetetaan. Löytyisikö joku rehellinen muslimi ja kertoisi meille. Täällä on uskonnonvapaus, mutta kiihotus väkivaltaan on edelleen rikos. Muualla maailmassa imaameja välillä karkoitetaan, kun he kiihottavat väkivaltaan.
Jerusalemissa väkivalta kasvaa aina perjantaisen muslimien ”jumalanpalveluksen” jälkeen. Näin se rauhan uskonto toimii.
Ilmoita asiaton viesti