Husu

Miksi Brysselin pesti on parempi kuin kotimaan pesti?

Suomessa on ollut tapana ampua viestinviejä viime aikoina. Harvassa eivät ole ne tilanteet, joissa vaikkapa hallituksen toimintaan kohdistuva kritiikki ohitetaan pelkästään sen vuoksi, että sen esitti opposition edustaja. Tämä ilmiö toimii tietenkin myös toiseen suuntaan.

 

Aloitan tämän blogikirjoituksen kehumalla nykyistä pääministeri Jyrki Katainen, sillä minusta pelkästään sixpack-hallituksen yhdessä pitäminen näin kauan ansaitsee arvostusta. Se, että pitää vasemmisto- ja oikeistopuolueet yhdessä näin pitkään on minusta saavutus. Pääministeri Jyrki Katainen on johtanut puoluettaan yli 10 vuotta, toimi edellisessä hallituksessa valtiovarainministerinä ja nykyisessä hallituksen pääministerinä. Itsekin politiikan kentällä liikkuneena täytyy tunnustaa, että tuollainen prosessi kuluttaa ihmistä henkisesti ja fyysisesti. Jokainen täysijärkinen näkee kuinka väsynyt pääministeri Katainen on, sitä varten ei tarvitse olla mikään ruudinkeksijä. 

 

Suomessa alkoivat vuoden 2008 talouskriisin myötä yleiset asenteet koventua ja tämä osaltaan johti populististen puolueiden kannatuksen nousuun. Vastakkainasettelu ja itsekkyys lisääntyi. Poliitikoilla ei ole riittäviä keinoja hoitaa maan asioita niin kuin pitäisi, eikä tätä uskalleta oman heikkouden paljastumisen pelossa myöntää. Tätä on harrastettu nyt siihen pisteeseen että osa ministereistä lähtee hakemaan toista pestiä tässä tapauksessa EU:sta, vaikka kotimaan asiat ovat vielä hajallaan. Laitetaan siis omat intressit maan asioiden edellä. Suomi on tänä päivänä niin suurissa veloissa, ettei meidän ole mahdollista pitää AAA-luottoluokitusta pitkään. Korkojen nouseminen taas voi johtaa Suomen Kreikan tielle. Kansalaiset ovat ilman johtajia ja maassamme vallitsee pelko, epävarmuus, viha, katkeruus ja monet muut negatiiviset tunteet. 

 

Poliitikoille annettiin valtakirja maan asioiden hoitamiseen ja heillä on velvollisuus se parhaan kykynsä mukaan myös tehdä. Jos ministerimme eivät siihen kykene, pitää heillä olla rohkeutta se suoraan myöntää ja pyytää joko apua tai antaa mahdollisuus toisille. Me emme voi jatkaa tällä linjalla. Tämä maa tunnetaan sisukkuudesta ja pärjäämisestä. Tämä kansa tiedetään osaavaksi ja kykeneväksi. Suomi on näyttänyt, että laatu merkitsee määrää enemmän. Sen vuoksi me olemme lähes missä tahansa vertailussa maailman parhaiden maiden joukossa. Tähän Suomeen, tähän ylpeään, vahvaan ja itsenäiseen kansan olen kotoutunut. Minulla on ollut kunnia kutsua itseäni tämän maan kansalaiseksi ja tämän maan asukkaita maanmiehikseni. 

 

Kirjoitan tätä blogia tänään, koska olen huolissani tämän päivän Suomesta, joka löyhkää pelkoa, epätoivoa, vihaa ja katkeruutta. Olen huolissani vastakkain asettelusta, jossa oman intressin ajaminen vie voiton yhteisen asioiden edistämisestä. 

 

Muistan ajat jolloin mepin tehtävät jätettiin ministeriksi ryhtymisen vuoksi, nyt kuitenkin todistamme kuinka meidän ministerit lähtevät mielellään mepeiksi. Haluaisinkin kysyä Brysseliin pyrkiviltä ministereiltä, mikä tekee europarlamentaarikon tehtävästä Suomen ministerin tehtäviä tärkeämmän? Miten ja millä tavalla aiotte auttaa nykyistä tilannettamme Brysselista? Miksi haikailette toisen tehtävän perään vaikka teillä on jo nyt tärkeä työ, jossa kotimaanne tarvitsee teitä. Olen luottavainen sen suhteen, että sivistyneellä pienellä kansalla on hyvä muisti. Ne muistetaan, jotka pysyivät paikallaan ja tekivät kaikkensa maansa eteen. Historia muistaa myös ne, jotka vaikeuksien edessä päättivät hylätä laivan.

 

Hyvät ministerit, teillä on kaikki mahdollisuudet tehdä maan velkakriisille jotain, mikäli vain keskitytte siihen. Te voitte myös osaltanne palauttaa luottamuksen politiikkaan myöntämällä, että tarvitsette apua maan asioiden parantamiseksi. Ei ole myöskään häpeä myöntää, jos ette osaa nykyisiä tehtäviänne menestyksekkäästi hoitaa ja sen vuoksi haluatte vaihtaa työtä. Vaihtoehtoja teillä siis piisaa. Ministeri ei kuitenkaan voi sanoa hakevansa muita töitä samaan aikaa kun maan asiat on huonolla tolalla. Tämä viestittää, ettei nykyiselle tilanteelle edes yritetä tehdä mitään. Jos asia tosiaan on näin, pitää ministerin tehtävät siirtää pikimmiten kykenevimpien käsiin. 

 

Suomi tarvitsee poliitikkoja, jotka välittävät tästä maasta. Sellaisia, jotka tavoittelevat sen parasta. Sellaisia, jotka uskovat siihen ja sen mahdollisuuksiin. Näinä aikoina jokaisen meistä pitää kysyä, mitä minä voin tehdä Suomen eteen, eikä se mitä Suomi voi tehdä minun eteeni. Jokainen päivä, jona emme tee parastamme velkakierteen pysäyttämiseksi on yksi päivä liikaa. Jokainen nykyhallituksen päättäjä, joka käyttää työaikaansa toisen pestin hankkimiseen itselleen on velkaeuroista vastuussa suoraan kansalle. 

 

Kun nyt kerran kuulun oppositiopuolueeseen, niin muistutan lopuksi vielä, ettei maan asioita hoideta lupaamalla kaikkea maan ja taivaan väliltä. Opposition suosio gallupeissa ei johdu siitä että olisimme saaneet mitään aikaiseksi. Tie edessä ei ole helppo ja galluppien tuijottamisen sijaan pitää valmistautua käärimään hihat ja tekemään töitä. Meillä pitää olla selvät suunnitelmat siitä, miten maan asiat hoidetaan kuntoon jos tuo tehtävä Keskustalle seuraavaksi uskotaan. Ja vastuu pitää antaa sellaisille poliitikoille, jotka osaavat kuunnella ja tarvittaessa myös pyytää anteeksi.

 

"Minua oikeasti mietityttää, miksi kotimaan ministerin pesti ei kelpaa, vaan halutaan mieluummin olla meppi Bryselissä, jossa suomalainen meppi hukkuu 750 muun mepin joukkoon?"

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

10Suosittele

10 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (38 kommenttia)

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen

"Minua oikeasti mietityttää, miksi kotimaan ministerin pesti ei kelpaa, vaan halutaan mieluummin olla meppi Bryselissä, jossa suomalainen meppi hukkuu 750 muun mepin joukkoon?"

Politikkohan on olento joka haluaa pärjätä politiikassa, kuten kaikki ihmiset, paitsi me eläkeläiset, haluavat pärjätä omissa ammateissaan, mitkä ovat itse valinneet, tai minne ovat sattumalta ajautuneet.

Miksi Sumessa erinomaisesti pärjäävä jääkiekkoilija haluaa NHL:ään, missä hän ei ole kuin keskinkertainen pelaaja, jos sitäkään?

Kyse ei ole vain palkasta, NHL tarjoaa jääkiekkoilijalle enemmän haastetta ja enemmän kunniaa, jos sattuu onnistumaan. Samoin ajattelee varmaan politikko, pyrkiessään Brysselin koneeseen.

On ihan hyyvä että Brysseliin hakeutuu nyt nousukiidossa olevia politikkoja, niiden politikkojen lisäksi joiden ura näyttää olevan laskussa. Eteenpäin pyrkivä politikko luultavasti saa enemmän aikaan.

Käyttäjän RaimoKangas kuva
Raimo Kangas

arto ei nyt taida oikein olla mukana,voisi melkein sanoa että juna meni jo.hyvin kirjoitettu teksti keskustan edustajalta,kannattaa ehkä lukea pariin kertaan jollei heti ymmärrä.

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen

"arto ei nyt taida oikein olla mukana,voisi melkein sanoa että juna meni jo.hyvin kirjoitettu teksti keskustan edustajalta,kannattaa ehkä lukea pariin kertaan jollei heti ymmärrä."

Luin blogitekstin toiseen kertaan ja nyt pitää kyllä tunnustaa että minulta meni nyt ohi ainakin tämä kritiikki, jossa sanotaan että blogiteksti meni ohi.

Yritin pohtia sitä miksi ministerit haluavat jatkaa poliittista uraansa mieluimmin Brysselissä kuin ministereinä.

En näe samalla tavalla kuin blogisti sitä niin tärkeänä kuka ministerin pestiä koitaa. Keskusta kierrätti ministereitä kesken kauden, enkä näe että se olisi haitannut mitään.

Ministerillä on tehtävässään tukena vahva virkamieskunta, jolla pitää olla aina täysi tieto ministerin puuhista. Lisäksi ministeriä sitoo hallitusohjelma ja oman puolueensa poliittiset linjaukset. Näin ollen en ole sitä mieltä etteikö ministeri voisi lähteä Brysseliin kesken ministerikauden. Pääministerilläkään ei näytä olevan mitään sitä vastaan. Tilalle löytyy kyllä uusia ministereitä eivätkä hommat kärsi.

Politikkojen pääasiallinen työ on pitää äänestäjiin yhteyttä ja se hoituu parhaiten vaalikamppanjassa.

Kun ministeri hoitaa vaalikamppanjaansa, virkamiehet hoitavat kyllä sillä aikaa ministerin hommat. Virkamiesten pääasiallinen homma on kuitenkin pitää valtiolaivan peräsintä, vaikkakin poliittisessa ohjauksessa. Ministeri määrää kyllä matkan kohteen, eli määränpään, mutta virkmies lukee merikarttaa ja kompassia ja määrittää reitin sekä pitää ruorista kiinni.

Käyttäjän abdirahimhussein kuva
Abdirahim HUSU Hussein .

Veron maksajien rahoilla parhaimmillaan käydään vaalikampanjaa. Oikein muuten sanoit. Ministerille juoksee palkaa mutta virkamiehet tekevät hänen työtä. Ainakin 25.5 asti, tässä tapauksessa.

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen Vastaus kommenttiin #19

Kelläpä sitä olisi niin paljon omaa rahaa että voisi kalliit vaalikamppanjat itse rahoittaa. Ja kuka viitsisi niin tehdä jos on saatavissa sponsorirahaa. Haavistolta taisi pressakisassa loppua kassa ja tarvitsi lisää rahaa kamppanjaan toiselle kierrokselle, löytyihän sitä.

Virkamiesten työtä on hallinnoiminen, politikkojen työtä on kansan kiihottaminen. Mutta kyllä siinä kansankiihottamisessa on hyvä olla tietoa siitäkin miten hallinto toimii ja niinpä ministerinpostit on politikoille varmasti tarpeen ja hyvää oppia, kuten on varmasti meppinä oleminenkin.

Valtiovarainministerinä toimiminen esimerkiksi on aina onistunut hyvin millä pohjakoulutuksella tahansa, ja miten huonolla laskupäällä tahansa, vaikka luulisi viran edellyttävän vähintään tohtoritason opintoja kansantaloustieteessä.

Nykyinen Suomen valtion kassööri on kansakoulun opettaja ja edellisetkin ovat olleet mitä sattuu. Koskaan ei ole puhuttu epäpätevyydestä. Tämä ei voi selittyä muulla kuin sillä että ministerin takana on raudanlujan ammattitaidon virkamiehiä, joita ei valita kansanäänestyksellä, vaan ihan oikeasti pätevyyden perusteella.

Jouko Koskinen

Kyllä Brysselissä voi vaikuttaa tehokkaammin suomalaisten asioihin kuin sikspakkihallituksessa kunhan vaikuttaa oikeaan suuuntaan.

"Tämä kansa tiedetään osaavaksi ja kykeneväksi. Suomi on näyttänyt, että laatu merkitsee määrää enemmän. Sen vuoksi me olemme lähes missä tahansa vertailussa maailman parhaiden maiden joukossa."

Toiminta suomalaisen laadun, hyvinvoinnin ja kilpailukyvyn nujertamiseksi menee aina läpi vaikka sitä ajaa vain 2 (kaksi) kokopäiväistä meppiä: Satu Hassi ja Sirpa Pietikäinen.

Saksan tekemien hölmöjen energia- ja rahoituspäätösten aiheuttamia ongelmia Saksan teollisuudelle joutuu Suomi paikkaamaan.

Nyt Suomesta saadaan EU-pakkoliitosministeri, hänen tietotaitojansa tarvitaan . . .

Käyttäjän jheyno kuva
Jouko Heyno

Voisitko kertoa, miten suomalainen meppi ihan konkreettisesti pystyy ajamaan Suomen etuja Brysselissä.

Vielä perempi olisi, jos veoisit antaa esimerkin, jossa Suomen etu on ajanut vaikkapa Saksan edun edelle, missä suomalainen edustaja on konkreettisesti kyennyt ajamaan Suomen etuja Brysselissä.

Ihan yksikin esimerkki riittää.

Näin saisit kirjoittamallesi edes hiukan uskottavuutta.

Kiitos jo etukäteen.

Käyttäjän Granu kuva
Arto Granlund

Heyno, samalla tavalla pystyy ajamaan Suomen etua miten Hassi on ajanut suomalaisten etuja vastaan, saamalla vahvan aseman omassa ryhmässään.

Käyttäjän jheyno kuva
Jouko Heyno Vastaus kommenttiin #13

Luepa uudestaan: http://abdirahimhussein.puheenvuoro.uusisuomi.fi/1...

Ennen kuin vastaat, ota selvää, mitä tarkoittaa "konkreettinen esimerkki".

Jouko Koskinen Vastaus kommenttiin #15

Just -- kirjoitin edellä:
Toiminta suomalaisen laadun, hyvinvoinnin ja kilpailukyvyn nujertamiseksi menee aina läpi vaikka sitä ajaa vain 2 (kaksi) kokopäiväistä meppiä: Satu Hassi ja Sirpa Pietikäinen.

Lähteeksi vittaan yleisimpiin mediapalveluihin.

Käyttäjän jheyno kuva
Jouko Heyno Vastaus kommenttiin #38

Just. Niinpä kirjoitit. Mutta mitäpä, jos nyt vastaisit esittämääni kysymykseen.

Löytyy tuosta: http://abdirahimhussein.puheenvuoro.uusisuomi.fi/1...

Ja selvitä nyt ihmeessä itsellesi, mitä tarkoittaa "konkreettinen".

Vai oliko sekin liian vaikeaa?

Käyttäjän SauliAittola kuva
Sauli Aittola

"Toiminta suomalaisen laadun, hyvinvoinnin ja kilpailukyvyn nujertamiseksi menee aina läpi vaikka sitä ajaa vain 2 (kaksi) kokopäiväistä meppiä: Satu Hassi ja Sirpa Pietikäinen.

Saksan tekemien hölmöjen energia- ja rahoituspäätösten aiheuttamia ongelmia Saksan teollisuudelle joutuu Suomi paikkaamaan."

Kyllä meppinä on helppo vaikuttaa, nimittäin epäedullisesti Suomelle, Hassi ja Pietikäinen esimerkkinä. Toisten maitten meppien on helppo poimia omat etunsa kun heitä on Hassi/Pietikäinen auttamassa vastoin Suomen etua. Miksi me heitä äänestämme?

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Brysselillä karkupaikkana on paljon pitemmät perinteet. Vuonna 1987 valittiin Holkerin hallituksen valtiovaranministeriksi demari Erkki Liikanen, joka luotsasi Suomen talouden kaikkien aikojen suurimmasta talousnoususta kaikkien aikojen syvimpään lamaan, joka alkoi syksyllä 1990.

Liikanen itse tosin oli jo siinä vaiheessa paria kuukautta aiemmin kadonnut Brysseliin suurlähettilääksi ja hänen tilalleen nimitettiin toinen demari Louekoski valtiovarainministeriksi. Muistan, kun vuoden 1989 syksyllä yhtäkkiä lehdessä kerrottiin, että Liikanen on mennyt ranskan kielen intensiivikurssille. Tuli varmaan pojalla kiire.

Cenita Sajaniemi

Puheenvuorosi on tärkeä.
Toimiiko parlamentti vai olisiko jo muutoksen aika? Makuutetaanko oppositiota ja kansanedustajia neljä vuotta hallituksen ja virkamiesten tehdessä päätöksiä.

Suomessa on totuttu siihen että työ hoidetaan hyvin. En missään vaiheessa äänestäisi rintamakarkureita. Olen samaa mieltä, että heidät on heti pistettävä vaihtoon.

Sanoit ettei oppositiossa voi tehdä mitään. Tässä alla loistava kirjoitus, joka kertoo toimimattomasta systeemistä kaiken. Kannattaa lukea.

"Suomessa vallitsee enemmistödiktatuuri

lauantai 30.11.2013 Kommentit0

Varatuomari Matti Jaakkola kirjoitti Ilkassa 27.11. Mauno Koiviston ansioista: ”Koivisto aloitti maamme demokratisoitumisen ja siirtymisen kohti parlamentaarista järjestelmää.” Ansiokkaaseen kirjoitukseen ei ole tarvetta sen enempää puuttua.

Sen sijaan aihetta on puuttua demokratian ja parlamentarismin muutoksiin Koiviston kauden jälkeen. Perustuslain 2000 muutoksilla poistettiin tasavallan presidentin itsenäinen eduskunnan hajotusvalta.

Mauno Koiviston mukaan tässä mentiin parlamentarismin nimissä liiallisuuksiin viemällä suorilla vaaleilla valitulta presidentiltä kansalaisten antamaa valtaa. Koivisto on tunnustettu parlamentarismin oppi-isä, kuten Jaakkolakin toteaa. Perustuslain 26 §:n mukaisesti: ”Tasavallan presidentti voi pääministerin perustellusta aloitteesta ja eduskunnan ollessa koolla määrätä ennenaikaiset eduskuntavaalit toimitettavaksi. Eduskunta päättää tämän jälkeen, milloin se ennen vaalien toimittamista lopettaa työskentelynsä.”

Tällä muutoksella enemmistöhallitukselle perustuslailla umpioitiin päätösvalta omasta asemestaan. Se on enemmistödiktatuuria, ei demokratiaa eikä parlamentarismia.

Tämä tarkoittaa sitä, että pääministerin pitää antaa itselleen potkut, ennen kuin hallitus voidaan vaihtaa ja pitää uudet vaalit. Mikään muu taho ei puolueuskollisuuteen nojaavaa enemmistöhallitusta voi kaataa. Kansanvalta ei toteudu.

Enemmistöhallitus voi siten perustuslain turvin harjoittaa kansalle hyvinkin vahingollista politiikkaa. Keskusta ja perussuomalaiset ovat nyt hampaattomia ja perustuslain vankeja. Hyvinä esimerkkeinä vireillä ovat sote-uudistus ja kuntien pakkoliitoshankkeet.

Enemmistöhallitus saa aina läpi myös perustuslain vastaisia lakeja, koska niitä valvovassa perustuslakivaliokunnassa on sama enemmistökokoonpano.

Kun meiltä lisäksi puuttuu oikeusvaltioihin kuuluva riippumaton perustuslakituomioistuin, niin perustuslain muutoksella myös suoraan vaarannettiin kansalaisten perusoikeuksia ja oikeusturvaa.

”Valtiovalta kuuluu kansalle, jota edustaa valtiopäiville kokoontunut eduskunta”. (PL 2 §)

Tämä on harhaa. Kansan antamaa valtaa siirrettiin puolue-eliiteille. Mielipidemittauksissa kansa luottaa kaikkein vähiten puoluepolitiikkaan. Presidentti Mauno Koiviston huoli kansanvallan kaventumisesta pitäisi ottaa vakavasti.

Kansanvallan palauttaminen vaatii eduskunnan itsenäisen hajotusvallan palauttamista tasavallan presidentille. Nykytilanne halventaa kansanvaltaa.

Heikki Santala

järjestöneuvos Kauniainen"

Käyttäjän Granu kuva
Arto Granlund

Eduskunnan hahjoittamisen oikeuden palauttamisella presidendentille vasta kansanvaltaa halvennettaisiin.

Käyttäjän jheyno kuva
Jouko Heyno

"Parlamentarismi" ja "demokratia" eivät ole synonyymejä. Kansanvaltainen oikeusvaltio ei jo määritelmällisesti voi olla parlamentaarinen. Parlamentaarinen valtio ei jo määritelmällisesti voi olla kansanvaltalinen oikeusvaltio.

Tämä on syytä pitää mielessä.

Koivisto johti Suomen kansanvallasta parlamentarismiin.

Niin se nyt vain on.

Cenita Sajaniemi

Muistuttaisin vielä, että entiselle ulkoministerille järjestettiin pesti, eli keksittiin tällainen ulkomaankauppaministeri-pesti, jotta myös Stubb pääsi ministeriksi.
Ei näköjään sitten kuitenkaan kelvannut.
Voihan noita töitä hakea muutenkin - maailma on laaja ja Stubb on maailman äärissä jo käynytkin pestinsä kautta.

Käyttäjän JuhaniMetsanen kuva
Juhani Metsänen

"Olen luottavainen sen suhteen, että sivistyneellä pienellä kansalla on hyvä muisti."

Tähän ei Husu kannata luottaa. Kepun korruptio porsastelut ja röyhkeät takinkäännöt on galluppien mukaan jo kanan muistin omaavalta kansalta unohtunut.

Mepiksi hinkuaminen on ihan ymmärrettävää. 5-vuoden suojatyöpaikka, rosvopäällikön palkka ja mistään ei tarvitse kantaa vastuuta. Maistuisi varmaan sullekin.

Käyttäjän abdirahimhussein kuva
Abdirahim HUSU Hussein .

Minulle maistuisi sellaista rehellistä työtä jossa mulla myös osaaminen. Minusta töitä voisi maksaa tulosten mukaan. Tällä tavalla työntekijä pitää itseään skarppina ja päivittää itsensä. Eikä se että istutaan 8tunti kontorilla eikä mikään muutu vuosi toisensa jälkeen..

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari

"Suomi tarvitsee poliitikkoja, jotka välittävät tästä maasta."
Aivan. Jos ihmiset eivät koe, että poliitikot todella välittäisivät ensisijaisesti tästä maasta, seuraa epäluottamusta sekä Suomessa että koko EU:n tasolla. Bryssel on silloin paikka, jossa ei tarvitse kohdata kasvokkain näitä ihmisiä.

Eurooppalaiset eivät luota EU:hun
http://www.verkkomedia.org/news.asp?mode=3&id=7666
ja suomalaisilta päättäjiltä on kannatus alkanut murentua:
http://www.taloustutkimus.fi/tuotteet_ja_palvelut/...

Jos siis yhteiskunnan ilmapiiri muuttuu, kannattaa aina kysyä, miksi näin käy: syitä ja seurauksia voi ymmärtää.

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen

Hieno ja kohdalleen osuva kirjoitus, Abdirahim!

Kataisen sixpack on hallitukseksi ylileveä, jolloin pääministeri itse joutuu venymään kuin purukumi pitääkseen sekalaisen seurakuntansa edes joten kuten kasassa, eikä mistään linjakkuudesta tai määrätietoisuudesta voi puhuakaan, kun toisiinsa on kahlehdittu niin erilaisia päämääriä ajavien vallantavoittelijoiden joukkio.

Pahinta on, että vastuutaan karkuun juoksevien ministerien pakoreaktio pahenevan kansantalouden keskeltä osoittaa hallituksen epäonnistumista keskeisimmässä tehtävässään, ja tätä näytelmää meidän maksajien on vain seurattava ja rahoitettava vielä pitkälle toista vuotta ennen seuraavia eduskuntavaaleja 19.4.2015.

Mitähän ihmeen annettavaa näillä karkureilla muka on Euroopan Unionille? Samaa posken soittoa ja vastuun pakoilua kuin täälläkin, kunhan siitä maksetaan heille ruhtinaalliset palkkiot.

Käyttäjän abdirahimhussein kuva
Abdirahim HUSU Hussein .

Kiitos. Olisin itse valmis ajamaan sellaisen polittisen linjan, että kun otetaan jonkun luottamus tehtävän vastaan, sitä myös hoidetaan loppuun.

Käyttäjän jussimakinen kuva
Jussi Mäkinen

Kysymyksenasettelullasi ja näkökulmallasi tulit kenties paljastaneeksi enemmän kuin oli tarkoitus? Puolueiden käyttäytymiskulttuureissa on tietysti eroja. Keskustan ja kokoomuksen EU-vaali eroista selkein lienee ehdolleasettumisen kulttuuri. Kokoomuksella runsas tunku euroehdokkaaksi tarkoittaa kampanjointia jo ehdolle pääsystä. Puolueessa ehdolle asettautumisesta päättää viimekädessä puolueen johto, ei ehdokas itse. Siksi kysymyksenasettelu pestien paremmuudesta tuntuu oudolta ja yllättävältä. Kenties tässä on suurin ero Keskustan ja Kokoomuksen EU-vaikuttamisen välillä. Kokoomuksessa unioni otetaan vaikuttamisen paikkana tosissaan, kepulaisittain siellä nähdään työsuhde-etuuksia ja takarivin paikkoja?

Toivottavasti äänestäjät ymmärtää äänestää Suomelle laadukkaan EU-edunvalvonnan ykkösketjun!

Käyttäjän abdirahimhussein kuva
Abdirahim HUSU Hussein .

Jussi, ketkä/mistä kyseinen ykköketju saadaan?!!

Käyttäjän jussimakinen kuva
Jussi Mäkinen

Ehdokasasettelu on kaikkien aikojen paras. Entinen pääministeri, Suomen kaikkien aikojen pitkäaikaisin ministeri, kolme istuvaa ministeriä.

ALDE on parantanut asemaansa ja EPP on selvästi vahvin parlamenttiryhmä. Jos näihin ryhmiin saadaan huippunimet Suomesta se tarkoittaa lisää valtaa ja mahdollisuuksia parantaa suomalaisten etua.

Jos nimiä haluat sanooko nimet Stubb, Virkkunen, Väyrynen, Jäätteenmäki tai Kyllönen mitään? Kuulostaa ykkösketjulta. Vertaa nyt istuviin, missä kokemus, missä kannatus?

Käyttäjän elinajamsa kuva
Elina Lappalainen

Piikkinä takaisin Jussille: poliittisesti aktiivisena (kepunkin tapahtumissa liikkuvana kiintiökokoomuslaisena) tunnut olevan huonosti perillä Keskustan eurovaaliehdokasasettelusta - vai muistatko miten asian todellinen laita oli?

Sen sijaan vaikuttamisen paikasta voidaan olla montaa mieltä. Mielestäni EU todellakin on mielettömän tärkeä paikka vaikuttaa asioihin - myös Suomen osalta. Vaan niin on neuvostokin. MEPit ovat kumminkin mitä suurimmissa määrin puoluepoliittisia henkilöitä, jotka edustavat tiettyä maailmankatsomusta esim. talouspolitiikkaan, työllisyyteen, energiapolitiikkaan, ruokapolitiikkaan, jne.

Sen sijaan virallista Suomen etua ajaa Suomen edustusto yhdessä Suomen hallituksen (ministereiden) kanssa. Ministereillä on siis jo nyt tärkeä paikka Suomen edun ajamisessa. Vaan hiukan tuntuu olevan hukassa suuntaviivat ja kokonaisvaltainen kuva siitä mihin ja minkälaista Suomen etua nykyinen hallitus ajaa. Missä on pitkän linjan työ? Onko Suomen etua ajettu riittävästi vai onko nyt valikoitu ja pelattu kokoomuslaiseen puolueväriin katsoen Suomen etua? Annettu periksi neuvostossa niissä asioissa, mitkä eivät ole kokoomukselle niin tärkeitä, ja pelattu taas toisessa asiassa sitten kokoomuksen laariin..

Käyttäjän jussimakinen kuva
Jussi Mäkinen

Niissä tapahtumissa (kepunuorten) liikkuneena olen kyllä huomannut sekä hinkua että houkuttelua listalle on. Se ei silti sulje pois sitä tosiasiaa että Keskustalla on seuraaviin vaaleihin ehdolla poliittisesti kokemattomat kärkiehdokkaat. Ei en laske kärkiehdokkaaksi Paavo Väyrystä, sen verran olen tulkinnut puolueen viestintää aiheesta. Miksi puoluejohdosta ei ole ehdokkaita? Miksi eduskuntaryhmästä ei ole ehdokkaita EU-parlamenttiin. Odottaako koko keskustan kenttä pääsyä neuvostoon hallituksen kautta? Vai onko kärki niin kapea, että kärki pitää juurruttaa keräämään kannatusta EK-vaaleissa? Kaikella kunnioituksella Elina se, että joku putoaa listalta pois ei tarkoita, että lista olisi kova.

Käyttäjän elinajamsa kuva
Elina Lappalainen Vastaus kommenttiin #32

Kommentistasi jää nyt kyllä käsitys ettet olisi seurannut Keskustan eurovaaliehdokasasettelua yhtään. Ei se, että ehdokkaista on tunkua enemmän kuin olisi paikkoja, tietenkään tarkoita kovaa listaa, mutten silti ole samaa mieltä kanssasi listan huonoudestakaan.

Tunnetumpia nimiä: Takkula, Jäätteenmäki, Väyrynen, Pentikäinen, Rehn (?) sekä kansanedustajat Mirja Vehkäperä, Elsi Katainen ja ent. kansanedustaja ja puolueen vpj Timo Kaunisto. Jos Rehniä ei lasketa, tilaa on vielä kolmelle ehdokkaalle. Ja kyllä minä väitän, että juo tuo lista on kova. Toisaalta äänestäjät päättävät eikä ennakkosuosikin asemakaan pidä. Myös yllätyksiä voi tulla, jotka saavat riittävän kovan äänimäärän: Mitro (2007 sd), Piia-Noora Kauppi 1999 (24v, kok), Riikka Pakarinen 2007 (27v, kesk.), jne.. Toisaalta pelkät kovat nimetkään eivät riitä. Voi myös olla haitaksi, jos koko 20 ehdokkaan lista koostuu pelkästään kovista nimistä.

Ei, en myöskään usko, että keskustalaiset odottelevat pelkästään hallituspaikkaa ja neuvostoon pääsyä. Kyllä eurovaaleista tavoitellaan neljää paikkaa Keskustalle ja vielä toivotaan Rehnille kovaa paikkaa Eu-tasolla. Ja näiden eteen tehdään töitä.

On kumminkin hyvä muistaa, että Eu-politiikkaa tehdään myös hallitustasolla. Ja hallitus on myös se, jonka Suomen etua pitäisi edistää. Neuvostossa kaikilla jäsenmailla on kumminkin yksi tasavertainen ääni - parlamentissa mittasuhteet ovat hiukan toista luokkaa ja poliittisella puolueella suurempi merkitys. Komissio on sitten taas asia erikseen.

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu Vastaus kommenttiin #32

Komppaan tähän vielä Elinaa sen verran, että vaikka ehdokas olisi tuntematonkin, hän voi kuitenkin olla ihan varteenotettava tekijä. Ensimmäisenä esimerkkinä Juha Sipilä, joka tuli tuntemattomuudesta kahdessa vuodessa Keskustan puheenjohtajaksi ja on nyt vakavasti otettava ehdokas seuraavaksi pääministeriksi.

Eipäs vedetä ekvivalenssia nimekkään ja hyvän ehdokkaan välille.

markku palonen

Onhan meillä ainakin yksi kansanedustaja joka varmasti ajattelee kansan parasta ja hän on perussuomalainen Anssi Joutsenlahti .http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288387367498.html

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Nyt linkki toimii. Pisteen jälkeen kun lyöt välimerkkiä tai vaihdat riviä linkkiä liittäessäsi niin silloin pitäisi toimia.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-128838736749...

Käyttäjän paulisumanen kuva
Pauli Sumanen

Miksi hallitukseen hingutaan? Hallituspuolueilla on sellainen etu, että ne voivat päättää, mihin budjetin jakovara käytetään. Kaikki tietävät, että omaan ja oman puolueen taskuun.

Nyt hallitukselle tuli yllätyksenä, että jakovara onkin negatiivinen. Jaettavaa onkin vähemmän kuin kuviteltiin.

Mutta Brysselissä jakovara on valtava, eikä juuri kukaan ole edes tietoinen EU:n tuloista ja menoista. En ainakaan minä. Kansalla on oma käsityksensä MEP:pien kähmimistä rahoista. Tuskin siinä hommassa kukaan köyhtyy vaikka pidättäytyisi vain tavalliselle mepille "laillisesti" maksetuista etuuksista.

Muistan joku vuosi sitten lukeneeni, että mepille maksettiin matkakorvausta ykkösluokan lentolipun mukaan, lensi missä luokassa tahansa. Vieläköhän sekin etuus on tallella? Ja jos on poistettu, miten se saavutettu etu on kompensoitu?

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari

Brysselissä voi tehdä tiliä tekemättä tiliä :D

markku palonen

Iltasanomien linkki ei toimi näköjään.
Mutta Anssi lahjoitta koko eduskunnasta saamansa palkkion hoitotyön hyväksi.Hänen lahjoituksella on palkattu kaksi hoitotyöntekijä harjoittelijaa ja rahalahjoituksen määrä on n.4000 euroa /kk

Ari Lotvonen

Rysselissä saa isomman palkan ja ei tarvitse maksaa niin paljon veroa. Helppo homma ja mukava matkustella, simultaanitulkit ja kaikki.

Käyttäjän SauliAittola kuva
Sauli Aittola

Tämä on hyvä blogi, jossa paljastuu poliitikkojen pyrkyryys ja heikko vastuunkantokyky. Vastuutahan Katainenkin on viime vuosina hokenut. Nyt kun hän suosii näitä vastuunpakoilijoita, paljastuu myös hänen oma heikko vastuunkantonsa, ja ennen kaikkea käsityksensä siitä kenelle sitä vastuuta kannetaan. Kohde pitäisi olla Suomen kansa eikä EU:n politbyroo.

Käyttäjän eirikr kuva
Antti Ukkonen

Koska todellisuudessa "brysseli" on "kotimaa"?

Minusta näyttää siltä, että Suomen politiikka on pikkuhiljaa vähän kuin kunnallispolitiikkaa.

Käyttäjän RaimoKangas kuva
Raimo Kangas

kokoomuksella enemmän tai vähemmän epäonnistuneita ministereitä ehdokkaana,no jonnekin heitä pitää yrittää sijoittaa.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset