Husu

Aloitetaan sillanrakennus – Husun ajatuksia yhteisöllisyydestä

Tiedän, että monet tulevat lukemaan tämän ja ihmettelevät, kuka ihmeessä oikein olen kun kirjoitan tänne näitä juttuja. Haluan kuitenkin olla rehellinen ja kertoa, keitä me olemme ja mitä mieltä me olemme asioista. En ole edustamassa ketään yksittäistä henkilöä, mutta tiedän tuovani esille monen ihmisen mielipiteen. Yritän parhaani mukaan olla suorapuheinen ja rehellinen - juuri sellainen, jona ystäväni minut tuntevat.

 

Tämän blogin ajatuksena on, että jokaisella olisi mahdollisuus tutustua Suomen somaleiden ajatuksiin ja mielipiteisiin koskien yhteiskuntaamme. Yritän tulevaisuudessa käydä keskustelua kanssanne mahdollisimman monista ajankohtaisista asioista. Minulle saa antaa myös rakentavaa palautetta, ehdotuksia ja kysymyksiä – yritän parhaani mukaan vastata niihin. En aio kuitenkaan haaskata aikaani turhiin kommentteihin, ja toivonkin, että asioista puhutaan reilussa fair play-hengessä.

 

Virtuaali- ja blogimaailmassa surffaillessani olen ikäväkseni joutunut huomaamaan, että somalialaisilla ei ole aiheen suhteen kovinkaan kehuttava maine. Ei ole harvinaista, että törmään kirjoituksiin, joissa meitä pidetään järjestäytyneinä ja paatuneina rikollisina. Useissa lähteissä viitataan myös siihen, että suojelisimme rikollisia. En todellakaan tiedä, mistä nämä ajatukset ja kirjoitukset ovat peräisin, mutta haluan nyt tehdä muutaman asian selväksi.

 

En missään nimessä vähättele Suomen lakia, vaikka se ei mielestäni täysin toimiva olekaan. Jos saisin tehdä siihen jotain muutoksia, voisin vakuuttaa, että rangaistukset tulisivat olemaan kovempia kuin nykypäivänä. Niin tai näin, meille somalialaisille rikoksen tekeminen merkitsee suurta häpeää ja sen tekijä tuomitaan aina ankarasti. Jos joku meikäläisistä syyllistyy rikokseen, hänet suljetaan pois yhteisöstämme. Uskokaa tai älkää, mutta yhteisön antama rangaistus ja häpeän leima tuntuvat paljon ja pitkään! Kun oma yhteisö sulkee jäsenensä ulkopuolelle, tapahtuma vaikuttaa sen kohteeseen henkisellä ja sosiaalisella tasolla merkittävän paljon.

 

Somalikulttuurissa yhteisöllisyydellä on pitkä perinne ja pakolaisuudesta riippumatta sitä on vaalittu uskollisesti myös kotimaan ulkopuolella. Perhettä ja sukua arvostetaan sekä kunnioitetaan, ja yhteisön merkitys koetaan erittäin tärkeänä. Somalialainen kulttuuri poikkeaa suomalaisesta myös siinä, että yhteisöön kuuluminen ja sen hyvinvointi nähdään usein yksilön hyvinvointia tärkeämpänä. Samalla kun meikäläiset opettavat ja korostavat omilleen yhteisöllisyyttä, suomalainen yhteiskunta kannustaa ihmisiä yksilöllisyyteen ja siihen, että ihmisen tulisi pärjätä omillaan. Eri viranomaisten, erityisesti lastensuojelu- ja nuorisotyössä, tulisi huomioida nämä kulttuurierot entistä paremmin.

 

Meillä somalialaisilla, kuten monilla muillakin kansallisuuksilla, on aina ollut oma tapamme kurittaa lapsiamme sekä yhteisömme jäseniä. Itse henkilökohtaisesti en kannata fyysistä rangaistusta missään muodossa, joten edes lapselle annettava ”tukkapölly” ei mielestäni ole hyväksyttävää. On kuitenkin muistettava, että useissa Suomeen muualta tulleissa perheissä heidän aiemmin tuntemansa rangaistuskeino (joka usein saattaa sisältää myös lievää fyysistä väkivaltaa) on otettu pois. Uusien kurittamiskeinojen opettelu vie oman aikansa ja suomalaisten suosimat ”Mene omaan huoneeseesi ja pysy siellä” tai ”Pestään suu saippualla” saattavatkin aiheuttaa hieman ongelmia suurissa somaliperheissä. Omalta osaltani olen pystynyt pitämään neljä lastani kurissa muun muassa yllä olevien lauseiden avulla – toivottavasti viesti menee perille myös tulevaisuuden lastenhuoneessa, joka muuttuu vuosi vuodelta villimmäksi. Uskon kuitenkin, että tavoistaan riippumatta jokainen vanhempi pyrkii antamaan lapselleen parhaan mahdollisen kasvatuksen, koska lapsethan ovat meidän tulevaisuutemme.

 

En voi vastustaa kiusausta lopettaa kirjoitustani muutamaan kuuluisaan lauseeseen: ”Viet meidän naiset!”, ”Syöt meidän verot!”, ”Viet meidän työpaikat” ja viimeisten vuosien aikana myös ”Terroristi!”. Näitä lauseita kuulen missä ikinä kuljenkin. Sisimmässäni kuitenkin tiedän, että näiden ennakkoluulojen täyttämien lauseiden takaa löytyvät vielä joku päivä ne ystävälliset suomalaiset, joita olen onnekseni tavannut jo runsaan määrän. Päätin kirjoittaa tätä blogia siksi, että rakentaessamme siltaa kohti hyvinvoivaa Helsinkiä ja Suomea, kaikkien sillan käyttäjien tulisi olla varmoja ja tietoisia toisistaan. Yhteisymmärryksellä ja luottamuksella sillan tukipilareista rakennetaan niin kestävät, ettei niitä voi kaataa yksikään myrsky. Se on silta, jonka minä haluan rakentaa.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

5Suosittele

5 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (78 kommenttia)

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Ihmiset ovat ihmisiä - ei sen kummempaa. Tervetuloa Nurmekseen, jos täällä päin piipahdat.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän abdirahimhussein kuva
Abdirahim HUSU Hussein .

Kiitos kutsusta. Pitää tutustua kunnolla ja muistaakin, missä Nurmes onkin :-)

Lauri Korhonen

Ihmiset ovat ihmisiä on tuiki tärkeä havainto. Ikään kuin antaa anteeksi millaisia me ihmiset loppukädessä olemme.

Tuli mieleeni tapaus omalta opiskeluajaltani. Eräs kerta kun toivotin tervetuloa uudelle naapureilleni. Halusin antaa kuvan vieraanvaraisuudesta ja suvaitsevaisuudesta. Se tempu toimi pidämme yhä yhteyttä (nainen oli (on) kaunis - se myönnettäköön:).

Käyttäjän LasseRyti kuva
Lasse Ryti

Olipa harvinaisen naurettava juttu, voisit Hussein edes yrittää. Eihän kukaan tuota voi ottaa tosissaan, jos on koskaan somaleiden kanssa ollut tekemisissä. Umohdetaan somalien puskaraiskaukset kaivopuistossa ja teini somaleiden kännyköiden ryöstöt itäkeskuksessa. Tästä varmaan tulee meille todella hieno yhteinen suhde.

Käyttäjän abdirahimhussein kuva
Abdirahim HUSU Hussein .

Lasse; kenen kanssa olet ollut tekemisessä? Oliko kyseessä yhden,kahden vai monenko? Onko sinulla henkilökohtainen vai onko kavereiten ja lööpien juttu? Faktoja!!

Ari Kemppainen

Erikoinen kirjoitus siinä mielessä että blogisti tuntui näkevän oman heimo kulttuurinsa ja perinteensä hienona ja malli kelpoisena asiana josta meidän syntyperäisten suomen suomalaistenkin tulisi ottaa oppia.

Blogisti ihmettelee ja kauhistelee käsityksiämme jotka pohjautuvat suurimmalta osin juuri niihin kokemuksiin joko henkilö-kohtaisiin tai median julki tuomiin asioihin.

Jotta blogistin olisi helpompi ymmärtää valta väestön hidasta käsityksen ja epä-luuloisuuden muuttumista joka ei suinkaan johdu pelosta että blogistin edustama vähemmistö ryhmittymä veisi NE työ-paikat ja naiset vaan ehkä enemmänkin ne asunnot kasvukeskuksissa ja integroitumisen vaikeus suomalaiseen kulttuuriin elämmehän suomessa.

Pyysit niitä Faktoja, joten tässä muutama joka ehkä omalta osaltaan valaisee asiaa.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Abdigadir_Osman_Hussein

http://www.halla-aho.com/scripta/tyollistymisesta....

Lisätäkseni: Kertoisitko vielä mielipiteesi uskonnollisten sekä kulttuurillisten ympärileikkauksien sekä toimenpiteiden suhteen?
Entä mitä mieltä olet Somalialaisen tytön ja suomalaisen pojan (suomen suomalaisen) naimisiin menosta?

Todetakseni: Mielestäni, jos yhteisön periaatteellinen tarkoitus on sulautua valtaväestöön olisi ennemminkin juuri samaistumisen kannalta keskityttävä opettelemaan olin/elinmaan kulttuuri ja tapa ei niinkään ylläpitää yhteisöllisiä ryhmittymiä. Näin toimimalla kunnioitetaan asuinmaan lakeja ja kulttuuria. Jos lait ja kulttuuri ovat ei toivottuja on mahdollisuus etsiä itselle suotuisampi ja läheisempi yhteisö/maa.

Käyttäjän JormaHrknen kuva
Jorma Härkönen

Mainiota nähdä, että Suomeen muuttanut somalialainen kirjoittaa paljon parempaa ja virheettömämpää suomea kuin alkuasukas Kemppainen!

Samuli Mikkola

Hyvä blogi. Somalit jos jotkut ovat saaneet osakseen roolin syntipukkina, joiden päälle voi heittää aivan mitä tahansa.

Osalla somaleista on ollut sopeutumisvaikeuksia, mutta niitä on paisuteltu koskemaan kaikkia ja unohdetaan täysin, että monella on vaikeita vaiheita takanaan.

Itse olen käsittänyt, että ne Kaisaniemen puistikossa hilluvat ovat nimenomaan niitä, jotka oma yhteisö on sulkenut pois rikosten vuoksi.

Käyttäjän jooel kuva
Jooel Jaakkola

Laki ei varsinaisesti estä moniavioisuutta Suomessa mikäli vain yksi parisuhde on virallisesti rekisteröity. Somalien keskuudessa esiintyy tunnetusti moniavioisuutta myös Suomessa. Suomensomali-web portaali:

"Somaliyksinhuoltajista 40 prosenttia on edelleen naimisissa. Tarkkaa syytä tällekään ilmiölle ei tiedetä, mutta yhtenä selittävänä tekijänä pidetään moniavioisuutta."

http://suomensomali.com/uutiset/somaliaideista-suu...

Suomessa pyritään edistämään sukupuolten välistä tasa-arvoa ja asiasta on kirjattu myös määräyksiä lakiin. Koetko somalien moniavioisuuden Suomessa moraalisesti ongelmalliseksi? Voisitko itse kuvitella ottavasi useamman vaimon?

Käyttäjän abdirahimhussein kuva
Abdirahim HUSU Hussein .

Joel. Tässä asia minusta pätee "maassa maan tavalla" lausen hyvin. Suomen laki kieltää moniaviosuus ja minä aion noudattaa sitä lakia.

Käyttäjän ilekahila kuva
Ilkka Kahila

Entä mitä pitäisi tehdä tilanteessa, jossa somaliyksinhuoltajanaiset saavat yhteiskunnalta yksihuoltajatukea, vaikka ovatkin naimisissa?

Kysyn tätä sinulta Abdirahim Hussein Mohamed, miten suomalaisen yhteiskunnan olisi tällaisessa tilanteessa syytä toimia?

Juuri tällaiset erilaiset ihmeelliset asetelmat, joiden kautta muualta kotoisin olevat saavat yhteiskunnan kustantamia rahallisia etuuksia muilla perusteilla, kuin ns. kantaväestö, aiheuttaa kokemuksen epäoikeudenmukaisuudesta.

Kokemus epäoikeudenmukaisuudesta on puolestaan usein lähtökohta nurjalle asennoitumiselle jotain yksilöä tai ihmisryhmää kohtaan.

Lauri Korhonen

@Abdirahim Hussein Mohamed

Mielestäsi Suomen laki ei ole täysin toimiva.

"Niin tai näin, meille somalialaisille rikoksen tekeminen merkitsee suurta häpeää ja sen tekijä tuomitaan aina ankarasti."

Oletan että viittaat rikoksen tekemisellä - teko on rikos Suomen lain mukaan.

Et siis viittaa shariaan tmv? Pakko kysyä koska viittasit avauksissa mm. pitkään perinteeseen tapoihin ja kovempiin rangaistuksiin.

Varmasti tiedät että Suomessa tuomiovaltaa käyttävät riippumattomat tuomioistuimet. Riippumattomuudesta voidaan keskustella. Tuomiovallasta ei.

Tarkoittaa että yhteisön langettama häpeätuomio tmv ei käy korvikkeeksi Suomessa. Tapakulttuuri ei ole lain yläpuolella myöskään. Mikäli tapakulttuuri on ristiriidassa Suomen lain kanssa se on tapa ja kulttuuri joka joustaa. Ei laki.

Nyt vaikuttaa siltä että somalikulttuuri joutuu hieman joustamaan.

Käyttäjän abdirahimhussein kuva
Abdirahim HUSU Hussein .

Lauri. Kun sanon että laki ei ole täysin toimiva, tarkoitan esim. Raiskaajien tuomion. Vero petoksissa langetaaa kovempaa kuin raiskaajan ja se minusta täysin absurdia.

Jos olisi minusta kiinni, raiskaajille tuomion voisi olla vaikka "kikkeli pois". Tiedän että kuulostaa raakalta, mutta koska teko ei millään saa tekemättömaksi, raiskatu muistaa aina mitä hänelle tehtiin, niin minusta olisi vaan reilu että itse raiskaaja myös muistetaan mitä on tehnyt kanssa loppu elämänsä.

Lauri Korhonen

Kiitos vastauksesta Husu.

Esittämäsi tuomio "kikkeli pois" sotii "hieman" länsimaista oikeuskäsitystä vastaan. Perustelusi ymmärrän toki.

Kulttuurieroja kenties. Mutta.

Entä jos oikeudessa olisi sana sanaa vastaan onko kyseessä raiskaus vai tavallinen ex-rakastavaisten harjoittama kanssakäyminen.

Olisitko valmis edelleen "kikkelit pois" tuomioon?

Vielä kaipaisin kommenttiasi kysymykseen mihin lakiin viittasit.

Jouni Haimi

Tulimieleen kun luin tuon otsikon nii ensimmäinen ajatus oli että vihdoinkin. No tietysti voisi kysyä miksi tuota "sillanrakennusta ei esim somaleiden puolelta ole aikaisemmin aloitettu koska tiedolle miten asiat oikesti on on ollut tarvetta niinkauan kuin somaleita on ollut suomessa. No erempi kait myöhään kun ei koskaan.

Käyttäjän timovaittinen kuva
Timo Vaittinen

Vakaviin rikoksiin syyllistyneiden somalien ym. ulkomaalaisten pakkokarkoitus muitta mutkitta Suomesta. On väärin antaa tällaisten tyyppien tekojen mustata myös kunnollisten ulkomaalaistaustaisten mainetta Suomessa, heidän jotka ovat osaltaan rakentamassa tätä yhteiskuntaa.

Näin toimien rakentaisimme yhteiskunnastamme merkitsevästi paremman ja turvallisemman elää, samalla tehden palveluksen suurelle kunnollisten maahanmuuttajien enemmistölle.

Käyttäjän abdirahimhussein kuva
Abdirahim HUSU Hussein .

Timo. Vakaviin ja toistuvasti rikoksiin syylistyneiden ulkomaalaisten karkottaminen on kannatettavan idean, mutta pitää muistaa että monet tulevat sellaisilta mailta joista ei ole toimiva valtion kuten esim. Somaliassa ja tästä syystä on vaikkea karkottaa/palauttaa sinne.

Kaisa Pispala

Oletko Husu miettinyt, miksi kaikista Suomeen Afrikasta tulleista kansallisuuksista juuri somaleihin suhtaudutaan ennakkoluuloisesti, ei esimerkiksi etiopialaisiin? Käytännön kokemukset määrittävät ennakkoluulot, ja ikävä kyllä juuri somaleihin ja romaneihin suhtaudutaan kaikista negatiivisimmin. Ovatko somalit yhdessä miettineet miten näistä ennakkoluuloista päästäisiin eroon? Romanien kohdalla näin ei ainakaan ole käynyt lehtien rikosuutisten mukaan. Somaleita on ollut Suomessa jo pitkään, kuten muitakin maahanmuuttajakansallisuuksia, mutta ainoastaan somalit kohtaavat edelleen negatiivisia ennakkoluuloja muita selkeästi enemmän. Miksi näin on, ja mitä somalit ovat itse tehneet murtaakseen näitä ennakkoluuloja? Puhua ja kirjoittaa voi kuka tahansa, mutta käytännön teot ovat asia erikseen.

Käyttäjän abdirahimhussein kuva
Abdirahim HUSU Hussein .

Kaisa. Olen kyllä miettinyt tuon ja kysynyt itseltäni mistä tuon johtuu. En ole tutkimusta tehnyt asiasta mutta mun mielesta me (Somalit) erotumme melko saman lailla kuin (Romanit) kanssan keskuudessa. Uskonto, kieli, vaatetustapa, äänenkäyttö, hajusteet ym. puhuvat puolestamme ennen kuin alamme edes sanoa mitään.

Minä tässä nyt yritän purkkaa näitä ennakkoluuloja kanssanne, joten katsotaan kuinka paljon niitä saamme ratkottua yhdessä. Uskon se että kun alamme puhumaan näistä asioista yhdessä kantaväestön kanssa niin alamme löyttämään ratkaisuja yhdessä.

Kiitos muuten hyvistä kysymyksistä ja kommentista.

Jere Partanen

Kaisa Pispala: "Oletko Husu miettinyt, miksi kaikista Suomeen Afrikasta tulleista kansallisuuksista juuri somaleihin suhtaudutaan ennakkoluuloisesti, ei esimerkiksi etiopialaisiin?"

Rasistille kaikki afrikkalaistaustaiset ovat "somaleja".

Matti Jaatinen

Husu tarjoaa kättä, henkilökohtaisen somaliongelmansa kanssa painivat nyrkkiä vyön alle.

Sillanrakentaminen on tärkeää, mutta se ei kyllä onnistu näiden kanssa, jotka ovat pikemminkin sillanpolttajia. Heidät voidaan huoletta heivata sivuun tästä projektista.

Irmeli Koivuhalko-Pyjama

Juurikin tällaiset kommentit kiihottavat "sillanpolttajia" vielä entistä enemmän. Suosittelisin rakentavampaa ja avoimempaa keskustelutyyliä..

Käyttäjän tonyvuori kuva
Tony Vuori

Husu on aloittanut sillan rakentamisen jo paljon ennen tätä kirjoitusta. Samoin monet muut somalit. Somalit eivät ole oma ryhmänsä, vaan toisistaan erillisiä ihmisiä siinä kuin kuka tahansa meistä. Siitä huolimatta koko ihmisryhmä saa kantaakseen kaikki ikävät uutisoidut rikokset. Somalille ei riitä, että "elää oikein" täällä, sillä hänen edustajinaan toimivat oman ryhmänsä taparikolliset ja uskonnolliset kiihkoilijat. Näiden lisäksi on vielä meidän omat suomalaiset "asiansa ajajat".

Tämän vuoksi on tärkeää, että voi kirjoittaa ajatuksensa julki. Täällä jokainen voi tehdä oman arvionsa nyt esim. Hususta. En kuitenkaan pidä keskustelusta, jossa toista ei haluta kuunnella "koska kulttuuriero".

Käyttäjän ilekahila kuva
Ilkka Kahila

Minusta Abdirahim Hussein Mohamedin avaus on enemmän kuin tervetullut. Aivan loistava!

Somaleihin ryhmänä liittyy käsittääkseni kuitenkin aivan massiivisen paljon ongelmia, joten on vaikea nähdä, että Husun (näinkö Husseinia sopii kutsua?) yritys tällä foorumilla voisi kovin paljoa olla ongelmia ratkomassa tai toimia kauniista kielikuvasta huolimatta sillanrakentajana.

Näkisin, että somaliyhteisön täytyisi keskuudessaan olla valmis katsomaan peiliin ja miettiä, olisiko sellainen somaliyhteisön keskinäinen vastuunkanto mahdollista, jonka seurauksena olisi parempi "sopeutuminen" osaksi suomalaisen yhteiskunnan rakentavaa jäsenyyttä.

Matti Jalagin

Mm. tuon takia halusin tietää, onko noilla klaaneilla Suomessa lainkaan yhteistoimintaa, kun tietojeni mukaan ei ole.

Eli jos tietoni pitää paikkansa ja neljä klaania vierastavat toisiaan niin, etteivät edes puhu toisilleen, on meidän silloin turha puhua somaleista yhtenä ryhmänä.

Mutta vastaus jäi edelleen uupumaan.

Käyttäjän ilekahila kuva
Ilkka Kahila

Mahtaako tällainen neljän klaanin olemassaolo olla huomioituna osana suomalaista kotoutuspolitiikkaa?

Jos sinä Matti aktiivisesti näitä maahanmuuttoon liittyviä asioita seuraavana et ole saanut vastausta kysymykseesi tätä asiaa koskien, ei tätä erittäin merkittävältä kuulostavaa asiaa luultavasti ole huomioitu.

Herää kysymys, miksi?

Jotain helvetin hämäräähän siinä on, jos tällaista ei ole huomioitu. Kuka arvaa, mistä on kyse?

Käyttäjän heke kuva
Heikki Paananen

Kirjoittaja Mohamedin ryhdikästä kirjoitusta en osaa asiantuntemuksen puutteessa kommentoida, mutta kirjoituksen otsikko herätti mielessä pienen kysymyksen: "Miksi rakentaa siltoja, kun vene on keksitty?"

Käyttäjän abdirahimhussein kuva
Abdirahim HUSU Hussein .

Heikki. Koska en osaa uida ja pelkään hukkumista, niin mieluumin rakennan siltoja. En kuitenkaan kiellä toisilta venen käyttämisestä ;-)

Käyttäjän heke kuva
Heikki Paananen

:)
Itse usein muukalaisantipatioiden kohteena olevana voin kertoa, että omalla kohdallani vene toimii paremmin kuin silta. Pitää valita vain hyvä vene. Siltahanke saattaa salatusti tai tahattomasti viestiä vastaantulovaatimuksesta.

Van Freddy

Olen tavannut ihan hyviä tyyppejä myös Somalialaistaustaisia.
Koen enemmän ongelmaksi nämä tietyt ylisuvaitsevaiset kantasuomalaiset.

Itse koen pikemmin yhteisöllisyydellä kantaväestöön, ja vastaan itse yksilönä,

Teemu Tilaeus

Ylisuvaitsevaisten kantasuomalaisten ongelma on se, että he ajattelevat afrikkalaisilla maahanmuuttajilla olevan vain oikeuksia ja kantaväestöllä velvollisuuksia. Jokainen tietää, että vastavuoroisuus ei toimi yhdensuuntaisesti.

Käyttäjän timovaittinen kuva
Timo Vaittinen

He toimivat rasismin moottoreina.

Teemu Tilaeus

Olet aivan oikeassa, Timo. Sen todistaa jo se, että samainen ryhmittymä on ollut laajentamassa rasismin käsitettä tarkoittamaan milloin mitäkin.

Jukka Kaulanen

Suomessa kiinalaiset, vietnamilaiset, thaimaalaiset ja kaikki aasialaiset ovat erittäin pidettyjä naapureina ja työtovereina, eikä tarvitse selittää miksi.
Samoin venäläisistä saa harvoin lukea mitään negatiivisia uutisia, vaikka heitä asuu jo 60. 000 Suomessa."Me emme halua mitään kalliita erikoisetuja, meille Suomi riittää sellaisena kuin se on, siksi me olemme tänne tulleetkin", sanoi eräs venäläinen nainen televisiossa.

Entäs somalit!
- teillä ei ole mitään kulttuuria. (Meillä ei silvota lasten sp- elimiä, mutta on oopperaa, teatteria, kesäisin 10. 000 kylätapahtumaa etc).
- somalien täydellinen harrastamattomuus johtuu suomalaisten miesten rasismista, totesi eräs suomalainen naistutkija.
- koulut leikkaavat, mutta islamin opetuksesssa pitää olla monta opettajaa ja puhdasoppista luokassa.
- olen kuullut ja lukenut satoja somalien haastatteluja ja aina heillä on vain valittamista Suomen oloista. "meidän pitää saada asuntoja meren rannalta, meille pitää antaa sitä ja tätä"
- somalien työttömyys johtuu suomalaisten rasismista, muualla Euroopassa he menestyvät hyvin, sanoi eräs maahanmuuttoviraston korkea naisvirkailija, vaikka esim Ruotsissa somalit eivät enää edes hae töitä.

Ensimmäisten somalien tullessa Suomeen teitä vastaan ei ollut mitään suurempia ennakkoluuloja, mutta nyt teillä on kova työ korjata maineenne. Ruotsissa joku somalikirjailija on jo kehottanut maanmiehiään puuttumaan ongelmiinsa, koska hänen mielestään väitteet somalien törkeästä käytöksestä ovat totta.

Ruotsin lähiöissä musliminuoret (enimmäkseen) käyvät satapäisinä laumoina poliisin ja palokunntien kimppuun, joten kyllä se "yhteisön ja imaamien rikosten tuomitseminen" on enemmän kuin kyseenalaista.

Hyvä avaus silti Abdirahimilta, olen jo aikaisemminkin sanonut, että on hyvä kun on tällaisia palstoja, missä kaikkien puolueiden ja kaikkien kansallisuuksien edustajat vättelevät keskenäään.

Käyttäjän sarilait kuva
Sari Laitinen

"Ensimmäisten somalien tullessa Suomeen teitä vastaan ei ollut mitään suurempia ennakkoluuloja, mutta nyt teillä on kova työ korjata maineenne."

Ei pidä paikkaansa. Somalipakolaisiin suhtauduttiin erittäin kielteisesti alusta alkaen. Tukka nousi pystyyn, kun kuuli ihan tavallisten suomalaisten suusta todella törkeitä ja rasistisia kommentteja. Nämä suomalaiset eivät tienneet somaleista mitään, mutta kova oli viha täysin tuntemattomia ihmisiä kohtaan.

Käyttäjän ilekahila kuva
Ilkka Kahila

Sari, mistäs tämä tällainen "tieto" on peräisin?

Itse olen jo vuosikymmeniä asunut pääkaupunkiseudulla ja seurannut kaikenlaisia keskusteluja mm. maahanmuuttoon liittyen. Minun havaintoni suomalaisten suhtautumisesta somaleihin ei lainkaan tue käsitystäsi somaleihin alunperin kielteisestä suhtautumisesta.

Kerro sinä siis Sari, mistä sinun vastakkainen käsityksesi on peräisin.

Käyttäjän sarilait kuva
Sari Laitinen

Ilkka, täällä Tampereella suhtauduttiin somaleihin erittäin kielteisesti alusta lähtien. Ihan tavallisten ihmisten suusta kuuli törkeää tekstiä. Karkuun päässeet somalit olivat rikkaita ja hyvinvoivia ja köyhä kansa jäi sinne, tuotiin miehiä vaikka olisi pitänyt tuoda naisia ja lapsia yms.

Muistan kyllä selvästi tuon ajan. Tampereella somaleille ei koskaan edes annettu mahdollisuutta. Yleensä tuppaa käymään niin, että vihamielisessä ympäristössä pieni vähemmistö käpertyy kuoreensa ja eristäytyy ympäristöstään.

Tampereella kävi valitettavan monelle somalille juuri noin.

Käyttäjän ilekahila kuva
Ilkka Kahila

Sari Laitinen:
"Karkuun päässeet somalit olivat rikkaita ja hyvinvoivia ja köyhä kansa jäi sinne, tuotiin miehiä vaikka olisi pitänyt tuoda naisia ja lapsia yms."

No nämähän on ihan valideja pointteja sikäli kun pitävät paikkansa ("rikkaita ja hyvinvoivia") ja mielipiteinähän jotkut näkemykset voivat nekin olla ihan hyviä ("olisi pitänyt tuoda naisia ja lapsia yms.").

Sari Laitinen:
"Ilkka, täällä Tampereella suhtauduttiin somaleihin erittäin kielteisesti alusta lähtien. Ihan tavallisten ihmisten suusta kuuli törkeää tekstiä."

Ns. tavallisia ihmisiä on joka lähtöön ja varmasti löytyy joitakin juntteja, jotka ovat suhtautuneet lähtökohtaisen nurjasti tulijoihin.

Jos tamperelaisten nurja suhtautuminen somaleihin on ollut niin yleistä, kuin annat ymmärtää, niin tiedätkö onko ilmiötä jotenkin tutkimuksellisesti (tai vaikka jonkin kyselyn kautta) todennettu? Minkälaisia selityksiä tamperelaisten nurjalle suhtautumiselle somaleihin on annettu?

Sari Laitinen:
"Muistan kyllä selvästi tuon ajan. Tampereella somaleille ei koskaan edes annettu mahdollisuutta. Yleensä tuppaa käymään niin, että vihamielisessä ympäristössä pieni vähemmistö käpertyy kuoreensa ja eristäytyy ympäristöstään."

Miksi Sari ajattelet, että juuri somaleihin suhtauduttiin kertomallasi tavalla? Eikö asiaan mitenkään liittynyt somalien itsensä käytös Suomessa tai esim. jonkinlainen yhteiskunnan somaleihin kohdistama jalustakohtelu (joka ymmärrettävästi olisi omiaan aiheuttamaan muissa närää)?

Jos olen ymmärtänyt oikein, myös useassa muussa Euroopan maassa somaleilla on ollut vaikeuksia integroitua rakentaviksi yhteiskunnan jäseniksi. Onko näissä tapauksissa syyt mahdollisesti olleet samanlaisia, kuin mikä alkoi tamperelaisia siepata?

Käyttäjän kolhi kuva
Jaakko Kölhi

Sari on aivan oikeassa.

Kari Suomalaisen somaleista tekemät rasistiset pilapiirrokset saivat suurta kannatusta jo ennen kuin yksikään heistä oli edes kunnolla asettautunut Suomeen.

Somaleihin on alusta asti suhtauduttu äärimmäisen rasistisesti, ja väittipä kuka tahansa mitä tahansa muuta, totuus on, että tämä rasismi on merkittävä syy heidän kotoutumisvaikeuksiinsa.

Jouni Haimi

Jaakko ei noin vaan voi tietysti kysyä sitäkinhaluavatko somalit kotoutua suomeen?

Ei voi sinänsä välttyä ajatukselta että tuo jatkuva omankulttuurin korostaminen josta puhutaan voi olla tietyllä tavalle este siihen että joku somali kotoutuisi tänne suomeen mutta toisaalta voi olla niinkin että tuovihamielinen ympäristö itseasiassa pakotta turvautumaanomaan kulttuuriin enemmän...en tiedä

utta syyttely sinänsä että se olisi vain suomalaisen vihamielisyyden vika eiole oikein koska se on vaan nyt niin että meillä5.3 miljoonaa mielipidettä maahanmuutosta laidastalaitaan ja tuollainen syyttely ei edesauta asiaa.

Käyttäjän sarilait kuva
Sari Laitinen

Jouni Haimi. Ei syytetä ketään, mutta ojennetaan käsi kun sitä meille kerran tarjotaan. Menneet on menneitä, ja nyt on aika rakentaa uutta.

Jouni Haimi

eipä tuo hhavainto koske vain tamperetta vaan se taitaa olla ihan yleistä siellä missä noita somaleita oli siis vaikka täällä kouvolassakin.En tiedä sitten missä on mennyt vikaan mutta tuo suhtautuminen ei ole mitään harvinasta someleja kohtaan.

Käyttäjän moro kuva
Markku Tyry

Somaliongelma johtuu somaleista itsestään.

Valtaväestön/muiden maahanmuuttajien ei pidä sopeutua somalikulttuuriin, vaan Somaleiden pitää sopeutua valtakulttuuriin.

Itselläni on kokemusta asumisesta samassa taloyhtiössä somaliperheiden kanssa.
Kävi niin, että ostin asunto-osakkeen talosta, josta myöskin kaupunki oli ostanut osakkeita, joita se vuokrasi sosiaalisin perustein maahanmuuttajille.

Se oli maanpäällinen helvetti.

Somaliperhe ei noudattanut käytännössä yhtäkään kohtaa järjestyssäännöstä.
Kun heille valitettiin mm. tekemistään aineellisista vahingoista ne alkoivat syyttämään rasismista.

Muista maista tulleet maahanmuuttajat sopeutuivat huomattavasti paremmin yhteisöasumisen.

En viihtynyt kauaa, vaan panin asunnon kiertoon.

Käyttäjän amgs kuva

"Sisimmässäni kuitenkin tiedän, että näiden ennakkoluulojen täyttämien lauseiden takaa löytyvät vielä joku päivä ne ystävälliset suomalaiset, joita olen onnekseni tavannut jo runsaan määrän."

Kiitos Hussein, Sanoit sen hyvin!

Käyttäjän ilekahila kuva
Ilkka Kahila

Lähes kaikki suomalaiset ovat lähtökohtaisen ystävällisiä muualta tulevia kohtaan, niin minäkin.

Tämän ei silti pitäisi tarkoittaa sitä, etteikö aivan selvästi ongelmaksi havaittaviin ilmiöihin pitäisi tai saisi kiinnittää huomiota. Joskus tällainen "ongelmaksi havaittava ilmiö" voi hyvin olla jonkun tietyn etnisen taustan omaavien ihmisten ryhmittymän selkeästi keskimääräistä vähäisempi kyky tai halukkuus integroitua rakentavalla tavalla osaksi suomalaista yhteiskuntaa.

Myös ihmisryhmiin liittyviin epäkohtiin tulisi voida kiinnittää huomiota ilman rasistiksi leimaamista. Oletko asiasta eri mieltä Ana María Gutiérrez Sorainen?

Käyttäjän moro kuva
Markku Tyry

Ana María Gutiérrez Sorainen.

Ystävällisyys syntyy vastavuoroisesta ystävälllisyydestä.

Kulttuurien kunnioitus syntyy niistä teoista, joita kulttuurien sisältä viestitään toisille kulttuureille.

Luottamus syntyy ansaitusta luottamuksenosoituksesta.

Ystävyys syntyy vastavuoroisesta ystävyydenosoituksesta.

Minä en ole kokenut Somalin taholta ystävällisyyttä, vieraan kulttuurin kunnioitusta, luottamusta, enkä ystävyyttä.
Minä en kykene aidosti kokemaan yksipuolisesti lähimmäisenrakkautta sellaista kohtaan, joka ei sitä minulle tavalla, tai toisella vastavuoroisesti tarjoa.

Sinua kohtaan kykenen aidosti kokemaan nuo tunteet sillä perusteella, jota itsestäsi olet vastavuoroisesti täällä esille tuonut.

Lauri Korhonen

Toivoisin blogistilta - ei parhaan mukaan vaan oikeasti rehellisiä - vastauksia yllä esitettyihin kysymyksiin ja näkemyksiin.

Puhuukoon hän niin totta kuin osaa kiitos.

Husu: "Yritän parhaani mukaan olla suorapuheinen ja rehellinen - juuri sellainen, jona ystäväni minut tuntevat."

Matti Jalagin

Kysyin viimeksi Sinulta kysymyksen, johon en saanut vastausta ja kysyn taas eli pitääkö paikkansa, että somalien neljä pääklaania eivät puhu toistensa kanssa?

Kysyn tätä siksi, että annat tekstissäsi ymmärtää somalien olevan yksi homogeeninen ryhmä, jota meidän tulisi käsitellä yhteisönä.

Mikäli tietoni pitää paikkansa, asia ei ole näin ja tähän haluaisin kuulla Sinun perustelusi.

Kiitos vastauksestasi ennakkoon.

Käyttäjän abdirahimhussein kuva
Abdirahim HUSU Hussein .

Kiitos Matti kysymysestä. En huomannut tuon aiemin mainitsemasi kysymyksen. Tässä nyt kuitenkin vastaukseni.

Somaliassa ja Somalian ongelmaa ei ole pitkään ollut klaanierilaisuuden perustuvan. Melkein kaikki somaliklaanit sotivat keskenään, mutta jossain vaiheessa se kierre loppui. Me olemme homogeeninen ryhmä eri asoissa, esim. miten meitä kohdellaan ja olemme toistemme solidaarisia kun on kyse etnisyydestämme, näin on varma monet muutkin kanssa. Sitten olemme heterogeenin ryhmä muissa asioissa, kuten nyt vaikka eri puolueiden kuuluminen. Esim. minä kuulun Keskusta puoleseen ja en ymmärrä niittä pölhojä maanmiehiä/naisia jotka esim. kuuluvat kokoomuksen (LOOL).

Matti Jalagin

Kiitos vastauksesta.

Tunnetasolla ja varsinkin etnisyyteen liittyen asia on selvä, kuten kaikkien muidenkin ryhmien kohdalla.

Onko klaanien välillä esim. Suomessa käytännön tasolla yhteydenpitoa?

Käyttäjän dzogchen kuva
Lasse Myllypuro

Aloitetaan sillanrakennus Somalia-Suomi. Mitenkä Somalialaiset palautetaan takaisin kotimaahansa. Somalialaisista aiheutuneet kulut pitää maksaa takaisin koron kera.

Käyttäjän abdirahimhussein kuva
Abdirahim HUSU Hussein .

Lasse. Tuon Somalialaisten palauttaminen on nyt vähän vaikkea kun olemme jo Suomenkansalaisia ja asettuneet maahan. Se mitä tulee kuluista. Itse ja monen meikälaisen tekee töitä päiväyötä ja maksamme veroja samalla lailla kuin muut. Iso osa pääkaupunkiseudun palvelu alalla olevia ovat Somalialaisia. En tiedä pitääkö pitääkö alkaa sulle niittä luettelemaan missä kaikki ollaan, yksi tärkeistä on tuon Helsinki-Vantaa lentokentän turvatarkastajat, jossa turvallisuus parhaiten oltava. Siellä on minun ystävät ja tuttavat roppakaupalla.

Lasse. Ottaisitko asian selvän ennen kuin alat päästelee sammakoita suusta!!

Saat anteeksi tietämättömyytesi.

Edwin Blumeaux

Sillan rakentaminen alkaa siitä, että molemmat osapuolet tulevat vastaan, tai sitten vain toinen tekee.

Tähän mennessä empiiriset ja muutkin havainnot osoittavat, että siltaa rakennetaan pääasiassa vain toiselta rannalta.

Husseinin aloitus on hyvä, mutta edelleen syyt somaleiden sopeutumattomuuteen ovat muualla kuin heissä itsessään. Kulttuurissa ja suomalaisten ymmärtämättömyydessä.

Käyttäjän abdirahimhussein kuva
Abdirahim HUSU Hussein .

Edwin. En syytä muita meidän ongelmista. Olemme osa ongelmaa mutta koska emme voi sitä yksin ratkaista, niin tässä minä yritän sitä täältä puolelta siltaa rakentaa.

Edwin Blumeaux

Olette osa ongelmaa, mutta mitä ongelmaa, on avainkysymys.

Ongelma taitaa olla juuri niissä kulttuurien eroissa puolin ja toisin. Yhtä lailla kuin suomalaisten pitäisi hyväksyä teidän kulttuurillisia eroavaisuuksianne, pitäisi teidän hyväksyä se, miten suomalaisuus eroaa niistä.

Jos sitä ei tapahdu kuin muutaman asian ytimen ymmärtävän henkilön kautta, niin vastarannalla voi olla vaikeaa.

Kaikkea ei voi kuitata oletusarvoisilla syytöksillä, se tie ei toimi.

arko oksanen

"Virtuaali- ja blogimaailmassa surffaillessani olen ikäväkseni joutunut huomaamaan, että somalialaisilla ei ole aiheen suhteen kovinkaan kehuttava maine. "

90% pilaa koko heimon maineen.

Käyttäjän TaruElkama kuva
Taru Elkama

"Niin tai näin, meille somalialaisille rikoksen tekeminen merkitsee suurta häpeää ja sen tekijä tuomitaan aina ankarasti. Jos joku meikäläisistä syyllistyy rikokseen, hänet suljetaan pois yhteisöstämme"

Mietin vain kuinka suuren tai pienen rikoksen pitää olla, että suljetaan ulos yhteisöstä? Mietin nyt vain lähinnä jotain ns. nakkivarkautta. Eikö silloin pitäisi torua, auttaa, tehdä kaikkensa, ettei henkilö ajaudu pahempaan? Yhteisöstä kokonaan sulkeminen saattaa ihmisen vain epätoivoisempiin tekoihin, onko mahdollista tehdä parannus ja palata?Tosin ymmärrän, ettei kukaan halua olla minkään murhamiehen kanssa tekemisissä.

Pentti Järvi

Husun kirjoitus on huolellisesti oikoluettu ja siitä pisteet.
Rangaistuksista senverran, että vieläkin muistan, miltä opettajani antama luunappi tuntuu. :)

Samuli Mikkola

Wester väittää muiden puhuvan sekavia. Sitten itse väittää, etteivät somalit ole tp-hakijoita ja linkkaa mm. tunnettuun äärivihablogiin, jota eräskin norjalainen luki ahkerasti.

Käyttäjän SunnaOksala kuva
Sunna Oksala

http://www.polamk.fi/poliisi/poliisioppilaitos/home.nsf/files/DB54AA1FE9A222B9C2257925004A8CDA/$file/Raportteja95_Niemi_web.pdf

Käyttäjän SunnaOksala kuva
Sunna Oksala

Mitä on muuten somalialaiset yhäri äidit? Minen ole koskaan sellaista nimittäin löytänyt ja silti puhutaan että heitäkin on?

Ei muuten mutta eräs ystäväni etsii sellaista ystäväkseen, on toki kristitty ja sillain hieno ihminen ja totaalisen antirasistinen henkilö ja haluaisi auttaa somali yhäriäidin arkea käymällä vaikka kylässä.

Janne Wester

noi on tilastoja vaan, voisi kysyä että mikä jää tilastojen ulkopuolella. Itse luulen ettei kovin moni suomalainen enää usko rasismi väitteisiin, se aika on pelattu.

Kuitenkin, jos asioita ei pysty tai saa kritisoida niin ei voi petrata mitään. Jännitteet kasvavat vuodesta toiseen ja sit joskus viiden, kymmenen 15 vuoden päästä ollaan erittäin vaarallisessa tilanteessa.

Heli Hämäläinen

En ole vielä tavannut seksuaali- tai sukupuolivähemmistöön kuuluvaa somalitaustaista ihmistä. Ehkä jonain päivänä tapaan.

Miten muuten somaliyhteisössä suhtaudutaan homoon, lesboon, transsukupuoliseen ihmiseen tai transvestiittiin?

Käyttäjän moro kuva
Markku Tyry

Suhtautuvat kielteisesti.

Laahaahan somalikulttuuri 500- vuotta jäljessä kristillis-luterilaista maailmaa.

Heli Hämäläinen

Olisi kiva kuulla ihan Abdirahim Hussein Mohamedin käsitys asiasta. Mielestäni kysymykseni oli asiallinen.

Käyttäjän JennikaPaunila kuva
Jennika Paunila

Mielenkiintoinen kysymys, joka varmasti mietityttää monia.

Somaliyhteisö toimii loppujen lopuksi hyvin samalla tavalla kuin meille tuttu suomalainen yhteisökin. Osa ihmisistä hyväksyy asian ja osa, usein vanhempaan sukupolveen kuuluvat, taas eivät. Joudun ikäväkseni myöntämään, että myös meille suomalaisille seksuaali- ja sukupuolivähemmistöt ovat olleet tabu aivan viime päiviin asti. Enkä ole vakuuttunut, että siitä vieläkään olisi päästy ylitse. Eihän homosta voi tehdä presidenttiäkään.

Vierestä katsojana pystyn kuitenkin ylpeänä toteamaan, että "500 vuotta jäljessä tuleva islam" on näyttänyt minulle sen, mitä uskonnolta tahdon nähdä: ihmiset eivät ole oikeutettuja tuomitsemaan toisiaan, vaan se on Jumalan tehtävä. Niinpä seksuaalivähemmistöön kuuluvat somaliystäväni saavat nauttia perheen ja ystävien rakkaudesta riippumatta siitä, minkälaista heidän makuuhuone-elämänsä on.

Toki islamilla, kuten myös kristinuskolla, on vielä matkaa kohti täysin sukupuolineutraalia maailmaa. Kuten Abdirahim kauniisti tuo tekstissään esille: "Yhteisymmärryksellä ja luottamuksella sillan tukipilareista rakennetaan niin kestävät, ettei niitä voi kaataa yksikään myrsky", myös minä jaksan kliseisesti uskoa nuoreen sukupolveemme. Heillä on kaikki avaimet käsissään tehdä maailmasta suvaitsevainen ja hyvä paikka, oli kyse sitten uskonnosta, etnisestä alkuperästä, sukupuolisuuntautuneisuudesta jne.

Heli Hämäläinen

Sinä et ole somali Jennika. Enkä odota, että vastauksessa pyrittäisiin sukupuolineutraalisuuteen. Anteeksi vain Jennika, mutta odotan vieläkin Abdin vastausta. Nimittäin hän osaa kertoa aiheesta oman kulttuurinsa ehdoilla, jos vain haluaa.

pekka numminen

Mistä löytyy ne somalit jotka ovat:

- hylänneet islamin
- naineet kristityn (naiset)
- tunnustaneet homouden tai lesbouden

Vastaus: hautuumaalta.

Samuli Mikkola

pekka numminen tiedustelee asioita:

"Mistä löytyy ne somalit jotka ovat:

- hylänneet islamin"

http://en.wikipedia.org/wiki/Ayaan_Hirsi_Ali

"- naineet kristityn (naiset)"

"I have noticed in America and the uk that alot of them are doing everything 2 marry white men no matter in what shape they come...i"
http://www.ummah.com/forum/showthread.php?158476-S...

"
- tunnustaneet homouden tai lesbouden"

http://www.somaligaycommunity.org/

"Vastaus: hautuumaalta."

Ei tarvinnut linkata hautuumaalle, joten vastauksesi oli epäkurantti.

pekka numminen

1) Koraani käskee tappamaan kaikki jotka luopuvat islamista. Ehkä Suomessa ei tapettaisi, vaan lähetettäisiin ulkomaille "koulutettavaksi" tai katkaistaisiin kaikki yhteydenpito.

2) Lueppa laittamasi linkki tarkemmin, se kun ei liity asiaan mitenkään (kristittyihin).

3) Somalit voivat hylätä islamin, mitä pidän tietysi pelkästään hyvänä aisana.

Islamin uskon kirjoituksissa tuomitaan homous hyvin jyrkästi ja täytyy lukea sateenkaarenväriset laist päässä jos yrittää löytää jotain hyväksyntää islamin uskosta.

Homojen tuomitseminen (kuolemaan) sanotaan kyllä hyvin selkeästi:

"When a man mounts another man, the throne of God shakes."
"Kill the one that is doing it and also kill the one that it is being done to." (in reference to the active and passive partners in gay sexual intercourse)

Käyttäjän TaruElkama kuva
Taru Elkama

"Pekka Numminen
Taru

Miksi joku pakana tai ateisti haluaa tulla haudatuksi "pyhälle kristilliselle hautuumaalle"?

Ja miksi tämä yleensäkään pitäisi (kristittyjen) erityisesti hyväksyä?

Voinko esimerkiksi minä (kristitty) saada hautapaikan juutalaiselta hautuumaalta?"

Minultako kysyit? En ole oikea ihminen vastaamaan kysymykseesi, sillä olen uskonnoton, en harjoita pakanauskontoja tai kiellä muita ihmisiä uskomasta.Enkä halua tulla haudatuksi, vaan poltettavaksi maailman merien vietäväksi...Miksi me uskonnottomat emme saa oikeutta painaa lopunruntelemaa päätämme mihin haluamme? Vai onko liian tiukka vaatinmus?

Janne Wester

eiks Osama laitettu kalaruuaksi, jos ymmärsin valheet oikein?

pekka numminen

"Miksi me uskonnottomat emme saa oikeutta painaa lopunruntelemaa päätämme mihin haluamme?"

Kai ymmärrät, ettei oikeus saada hautapaikka mistä haluaa ole jokamiehen oikeus?

Luuletko, että kumpikaan meistä saisi hautapaikaa juutalaiselta hautuumaalta tai islamistiselta hautuumaalta?

Miksi sinulla ateistina pitäisi olla oikeus saada hautapaikka kristityltä hautuumaalta?

Entä joku avoimesti Saatanaa palvova?

Pitäisikö hänellä olla oikeus saada hauta pääkalloineen uskovien keskelle?

Ehkä vielä Saatanalliset hautajaiset kirkon pihalla?

Vai peräti kirkon sisällä?

Joku Satanisti isolla äänellä julistamaan Saatanan ylivaltaa ja kristikunnan tuhoa kirkkomaalle?

Lauri Korhonen

19.7.2012 08:09 Jorma Härkönen: "Mainiota nähdä, että Suomeen muuttanut somalialainen kirjoittaa paljon parempaa ja virheettömämpää suomea kuin alkuasukas Kemppainen!"

Täysin virheetöntä meistä kukaan tuskin kirjoittaa. En minä etkä sinäkään Jorma. Saat toki olla innoissasi kotoutuksen onnistumisesta en sitä kiellä.

Abdirahim Hussein Mohamed vastailee ihan ymmärrettävällä suomella kyllä. Siitä pojot ja hatunnosto.

Pojot tuon avauksen kirjoittajalle selkeästä ulosannista myös tietenkin. Kuka kepulainen mahtaa hän ollakaan.

En edes viitsi kysyä Jorman määrittelyä termille "parempaa". Arvaan kyllä.

Hieman kyllä yllätti ettei Jorma pidä Husua suomalaisena vaan Suomeen muuttaneena somalialaisena.

Käyttäjän JennikaPaunila kuva
Jennika Paunila

Kiitos hienosta blogikirjoituksesta Abdirahim. Yhteisöllisyys on aihe, josta tulisi ehdottomasti puhua enemmän.

Opiskelen sekä työskentelen sosiaalialalla, minkä vuoksi aihe koskettaa minua erityisen läheisesti. Vaikka yhteisöjen merkitys yksilölle on tiedostettu aina Jane Addamsin ajoista lähtien (1800-luku), se usein unohtuu länsimaisen yksilökeskeisyyden taakse.

Nyt, 2000-luvulla, yhteisöllisyyden katoamista kaupunkilähiöistä on pyritty paikkaamaan alueellisella yhdyskuntatyöllä. Yhteisöllisyyden puuttumisen on todettu johtavan muun muassa sosiaalisen tuen ja kontrollin häviämiseen, mikä on parhaiten havaittavissa Helsinkiin syntyneissä lähiöissä.

Maahanmuuttajien lisääntynyt määrä 1990-luvulta lähtien on vauhdittanut kotouttamispalveluiden sekä -lainsäädännön kehittämistä. Kotouttamistyö ja yhteisöllinen työ ovat yksi määrällisesti paljon kasvavista erityissosiaalityön muodoista. Monikulttuuristen perheiden yleistyessä sosiaalityössä on pohdittava moniarvoisuutta, yhdenvertaisuutta ja sosiokulttuurisia kysymyksiä eri näkökulmista.

On sanomattakin selvää, että yhteisöllisyydellä on yksilölle suuri merkitys. Uskon, että suomalaisilla, ja etenkin helsinkiläisillä, olisi paljon opittavaa somaliyhteisöltä. Ja tottakai vastavuoroisuus pätee tässäkin asiassa: myös muualta Suomeen tulleilla on oikeuksien lisäksi velvoitteita.

Aloitetaan sillanrakentaminen!

Lauri Korhonen

Mihin me yhteisöllisyyttä tarvitsemme? Meillä on jo verovaroin kustannetut sosiaalityöntekijät tekemässä arvokasta työtä.

Ymmärrän yhteisöllisyyden tarpeen Suomen kaltaisessa länsimaisessa virkamieskoneiston hallitsemassa yhteiskunnassa ainoastaan mainitsemasi sosiaalisen tuen ja kontrollin häviämiseen näkökulmasta. Sekä tietenkin jonkin vieraan kulttuurin osana. Mutta en muuten.

Tavallisille suomalaisille on varattu maksajan rooli. Kyllä sen pitäisi mielestäni riittää.

Janne Wester

Jennika Paunila

Mitä tapahtuu kun yksilö muuttaa, Jennika?

Mitä tapahtuu kun yhteisö muuttaa?

Mikä on yksilön ja yhteisön ensimmäinen tehtävä kun kenkä koskettaa vierasta maaperää?

Mitä moni tekee ennen kun kenkä koskettaa vierasta maaperää?

Mitkä ovat muuton tärkeimmät syyt, miksi muutetaan?

''On sanomattakin selvää, että yhteisöllisyydellä on yksilölle suuri merkitys. Uskon, että suomalaisilla, ja etenkin helsinkiläisillä, olisi paljon opittavaa somaliyhteisöltä.''

Jos suomalainen haluaisi oppia somaleilta he olisivat lähteneet sankoin joukoin Somaliaan opintomatkalle.

Somaliyhteisöä leimaa rikollisuus, sosiaalituki riippuvuus, konfliktialttius, segregoituminen, jos somalit haluavat (realistista) siltaa he oppivat talon tavoille eikä päinvastoin. ''Raha'', kurssit ja erilaiset palvelut eivät lisää kontaktipintaa suomalaiseen yhteiskuntaan (kokemuksia muualta). Palo ja polte on tultava sisältä.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset